Artykuł
Metaverse a praca: jak Metaverse może zmienić sposób pracy w przyszłości?
Dowiedz się, jak odnaleźć się w cyfrowym wszechświecie
lutego 21, 2023

Powstanie Metaverse, czyli cyfrowego świata, w którym użytkownicy, firmy i marki mogą pracować, bawić się, uczyć, tworzyć i wchodzić ze sobą w interakcje,
może zmienić sposób wykonywania obowiązków służbowych.
Zmienia się sposób, w jaki pracujemy. Ludzie poszukują elastyczności i redefiniują rolę biura. Przeprowadzone przez CBRE w 2022 r. badanie najemców „EMEA Office Occupier Sentiment Survey” wykazało, że elastyczność i struktura powierzchni adekwatna do stylu pracy są priorytetami w erze po pandemii. Naszym zdaniem, praca hybrydowa nie będzie już opierać się na podziale miejsca pracy na pracę z domu lub z biura, a raczej na osiągnięciu równowagi między światem wirtualnym a fizycznym.
Metaverse: przekształcenie doświadczeń biurowych
Metaverse jest gotowy do kształtowania przyszłości pracy, a powiązana z nim technologia obiecuje stworzyć innowacyjne i angażujące sposoby współpracy i pracy online. Zaobserwowaliśmy, że kilka firm rozwija wirtualne miejsca pracy, do których pracownicy mogą połączyć się z dowolnej lokalizacji. Ma to na celu poprawę współpracy i komunikacji dzięki wirtualnej rzeczywistości (VR).
Czy Metaverse może być okazją dla rynku nieruchomości?
Jak Metaverse może zmienić sposób pracy w przyszłości?
Oto 5 przykładów:
Ulepszona współpraca zdalna: VR oferuje możliwość komunikacji za pomocą mowy ciała oraz aktywnego uczestnictwa w grupowych dyskusjach łącznie z pokazywaniem multimediów, pisaniem wspólnych notatek lub rysowaniem na wirtualnej tablicy,
dzięki czemu spotkania w wirtualnej rzeczywistości są bardziej interesujące. W trakcie takich spotkań naśladujemy również sposób w jaki naturalnie poruszalibyśmy się na zebraniu w świecie rzeczywistym.
Chociaż obecnie nic nie jest w stanie zastąpić współpracy twarzą w twarz, Metaverse oferuje ciekawe medium umożliwiające członkom zespołu wygodniejszy sposób spotkań online. Burze mózgów, tworzenie koncepcji, kontakty towarzyskie i praca zespołowa mogą zostać wzmocnione przez narzędzia VR. To także ciekawa propozycja dla rozproszonych zespołów, które mogą spotkać się w wirtualnym świecie.
Nieszablonowa nauka i szkolenia: Metaverse może zrewolucjonizować szkolenia i rozwój umiejętności, znacznie skracając czas potrzebny na naukę. W roli szkoleniowców już niedługo mogą występować cyfrowi trenerzy wyposażeni w sztuczną inteligencję.
Okaże się to szczególnie przydatne w przypadku szkoleń w środowiskach wysokiego ryzyka. Możliwe będzie odtworzenie odpowiednich warunki do nauki w świecie online
z wyeliminowaniem zagrożeń dla zdrowia i życia kursantów. Ponadto dzięki Metaverse całe doświadczenie może być ciekawsze i bardziej angażujące.
Przestrzenie dobrego samopoczucia: Metaverse może oferować cyfrową przestrzeń
do odpoczynku. Niektóre platformy stworzyły strefy well-beingowe zaprojektowane jako studia fitness, wirtualne lasy lub akwaria. W obszarach tych będzie można zamawiać dodatkowe doświadczenia, takie jak medytacja z instruktorem i treningi wzbogacone
o narzędzia VR.
Dostawy do świata fizycznego: użytkownicy będą mogli zamawiać jedzenie, książki
i inne towary w środowisku wirtualnym i wybierać dostawę do fizycznej lokalizacji w domu, biurze itp.
Jesteś na żywo: podobnie jak w pracy stacjonarnej, użytkownicy mogą eksplorować świat Metaverse przechadzając się po biurze, sprawdzać, kto jest dostępny i gdzie się znajduje, a także wpadać na pogawędkę lub angażować się w inne wspólne aktywności.
Przekształcenie przyszłego rynku pracy: rozwój Metaverse będzie wymagał specyficznych umiejętności, co może prowadzić do większego zapotrzebowania na nowe role, takie jak twórców gier w środowisku Metaverse, projektantów interakcji
i doświadczenia użytkowników, architektów cyfrowego miejsca pracy 3D, portfolio managerów, specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa i community menagerów. Widzimy również, że niektóre organizacje tworzą stanowisko dyrektora generalnego Metaverse,
aby prowadzić i wspierać swoją działalność w wirtualnym świecie.
Czy pandemia spowodowała dużą dostępność powierzchni w dobrych cenach?
Metaverse: konsekwencje dla najemców
i inwestorów
Powstanie Metaverse stwarza kilka możliwości i implikacji zarówno dla inwestorów,
jak i najemców nieruchomości komercyjnych. Naszym zdaniem istnieją cztery kluczowe zalecenia, które uczestnicy sektora nieruchomości powinnirozważyć przed wprowadzeniem Metaverse do miejsca pracy:
- Najemcy i inwestorzy powinni zrozumieć, w których sferach swojej działalności lub operacji mogą skutecznie wykorzystać Metaverse jako narzędzie. Przykładowo technologia Metaverse może być wykorzystana do usprawnienia spotkań i poprawy łączności między pracownikami na całym świecie.
- Wiele firm zaczyna rozważać wdrażanie małych projektów pilotażowych
w środowisku Metaverse i identyfikowanie kluczowych obszarów, w których można wykorzystać VR oraz narzędzia dla pracowników czy użytkowników końcowych. Obserwujemy również programy pilotażowe szkoleń w zakresie zarządzania nieruchomościami, jak również w transporcie lub produkcji, w których narzędzia Metaverse są wykorzystywane do przekazywania wiedzy w sposób interesujący, bezpieczny, interaktywny co może znacznie zwiększać zaangażowanie uczestników. - Firmy i marki, które chcą zaprezentować swój silny i świeży wizerunek, analizują Metaverse, aby dotrzeć do młodszych i bardziej niszowych grup demograficznych oraz pozycjonować się jako organizacje idące z duchem czasu. To możliwość stworzenia zróżnicowanego i ulepszonego doświadczenia klienta względem oferowanych produktów i usług. Niektóre firmy już korzystają z Metaverse, aby rozwijać świadomość marki, zwiększać zaangażowanie i lojalność wobec brandu.
W handlu detalicznym, wraz z ciągłym rozwojem technologii, istotne jest połączenie wygody zakupów online i doświadczeń płynących z fizycznych wizyt w sklepie. - Firmy powinny również uważać na potencjalne zagrożenia i wyzwania związane
z Metaverse – na przykład kwestie prywatności danych i cyberbezpieczeństwa oraz przeprowadzać audyty bezpieczeństwa w celu identyfikacji i zarządzania ryzykiem.
Czy Polska jest gotowa na dynamiczny rozwój e-commerce?
Sprawdź w raporcie „Trendy omichannel w Polsce”
Ostatecznie najemcy i inwestorzy, którzy chcą wejść do Metaverse, powinni samodzielnie zastanowić się, które z jego funkcji będą najlepiej pasować do ich biznesu i upewnić się,
że wpierają długoterminowe cele strategiczne.
Czy Metaverse zastąpi biura?
Metaverse nie zastąpi prawdziwego biurka w firmowym biurze, tylko stanowić będzie jego dopełnienie i poprawi ogólne doświadczenia biurowe oferując lepszą współpracę między pracownikami w modelu pracy hybrydowej. Prawdopodobnie zmieni się również charakter wykorzystania istniejącej przestrzeni w biurze, co powinno być kolejnym kluczowym czynnikiem dla najemców podczas oceny, w jaki sposób Metaverse i powiązane narzędzia VR mogą jeszcze bardziej wzmocnić ich długoterminową strategię dotyczącą miejsca pracy i rozwoju przedsiębiorstwa.
Autorzy
Redakcja CBRE
Specjalizacja: Zespół Content Marketing zajmuje się przygotowaniem i dystrybucją materiałów na platformy CBRE. Na co dzień współpracuje ze specjalistami ze wszystkich linii biznesowych, dbając nie tylko o eksperckość, ale również atrakcyjną formę tworzonych treści.