Artykuł

Metaverse – szansa dla rynku nieruchomości?

Biznes w wirtualnym wszechświecie

grudnia 6, 2022

how-can-the-commercial-real-estate-sector-use-the-metaverse-hero-972x1296

Wraz z ciągłym rozwojem technologii zmienia się również sposób, w jaki prowadzimy transakcje oraz zarządzamy i wykorzystujemy nieruchomości komercyjne. Jednym
z obszarów, który może mieć wpływ na przyszłość nieruchomości, jest głośny ostatnio Metaverse. Za jego pomocą na nowo definiujemy co to znaczy być gdzieś „osobiście” lub „zdalnie”, ponieważ wychodzimy poza granice świata jedynie fizycznego lub wirtualnego. Jest to ogromna okazja do transformacji dla rynku nieruchomości
i oferowanych przez niego usług.

Dla tych, którzy są nowicjuszami w świecie Metawersu, wyjaśniamy dziesięć najważniejszych, związanych z nim aspektów.

Czym jest Metaverse?

Termin Metaverse został wymyślony przez pisarza Neala Stephensona na potrzeby jego powieści science-fiction „Zamieć” z 1992 roku. W książce odnosił się do wirtualnego świata 3D, w którym ludzie prowadzili swoje drugie życie pod postacią awatarów. Obecnie
ta rzeczywistość wyszła poza ramy fantastyki naukowej i stała się rzeczywistością.

Mówiąc najprościej, jako Metavers można postrzegać nie tylko przestrzeń wirtualną,
ale także pomost między doświadczeniem fizycznym i cyfrowym. Pozwala na raz być obecnym w światach wirtualnych i fizycznym.

Co możesz w nim zrobić?

Prawie wszystko, co możesz sobie wyobrazić! Metaverse, w dużej mierze wywodzący się
z branży gier, może być wykorzystywany do wielu praktycznych zastosowań w celu poprawy naszych fizycznych i cyfrowych doświadczeń, np. w edukacji, obecności
na koncertach, wydarzeniach sportowych, a nawet zakupu wirtualnej ziemi. Jest wiele sposobów na wykorzystanie tej technologii w firmach. Cyfrowe budynki biurowe mogą umożliwić globalną współpracę, onboarding pracowników i platformę do nawiązywania kontaktów. Może ułatwić obsługę klienta i sprzedaż „twarzą w twarz”. Za pomocą Mataversu stworzymy też środowisko do nauki i szkoleń, które będą znacznie tańsze
od tych organizowanych stacjonarnie.

Jak uzyskać dostęp do Metaverse?

Dostęp do Metaverse można uzyskać za pomocą przeglądarek internetowych lub
aplikacji mobilnych. Obecnie najlepszym sposobem jest korzystanie z gogli do rzeczywistości wirtualnej (VR), zestawów słuchawkowych do rzeczywistości rozszerzonej (AR) lub innych.

W Metaversie występujesz i komunikujesz się za pośrednictwem swojego awatara.
Po zalogowaniu użytkownicy mogą swobodnie dołączyć do Metaverse w dowolnym momencie i z dowolnego miejsca na świecie, aby grać w gry, oglądać wydarzenia lub kupować wirtualną ziemię.



Już dziś coraz więcej firm przechodzi na hybrydowy model pracy. Jakie są wyzwania
i szanse pracy hybrydowej?


Jak płacisz za przedmioty w Metawersie?

Za aktywa cyfrowe, czyli działki gruntowe lub tokeny niewymienne (NFT), zapłacisz
w Metaverse za pomocą cyfrowych pieniędzy, czyli kryptowalut (np. Ethereum). Są one
w zasadzie zaszyfrowanymi ciągami danych, które oznaczają jednostkę waluty. Możesz je bezpiecznie przechować w tzw. portfelu kryptowalut. Warto jednak pamiętać, że ze względu na swój wirtualny charakter kryptowaluty są narażone na ataki hackerskie, dlatego przed dokonaniem transakcji dokładnie zapoznaj się z ich zaletami i minusami,
by podjąć rozwiązanie dopasowane do Twoich potrzeb.

Co to jest blockchain?

Blockchain (łańcuch bloków) to rodzaj rozproszonego rejestru (ang. distributed ledger). Innymi słowy, jest to wspólna baza danych przeznaczona do rejestrowania transakcji lub interakcji cyfrowych.

Zamiast scentralizowanego systemu, który tradycyjnie polegał na powierzeniu weryfikacji człowiekowi, wpisy muszą być potwierdzane i szyfrowane przez sieć. Pozwala
to podmiotom na bezpośrednie przesyłanie danych, pieniędzy i aktywów bez pośrednictwa osób trzecich.

Blockchain jest infrastrukturą umożliwiającą tworzenie w Metawersie w pełni bezpiecznego i przejrzystego środowiska ekonomicznego, a tym samym bezpiecznej przestrzeni dla transakcji takich jak wirtualne nieruchomości.

Czym są tokeny niewymienne (NFT)?

NFT to unikalna i niewymienna jednostka danych przechowywana w łańcuchu bloków. Służąc jako cyfrowy, jedyny w swoim rodzaju certyfikat autentyczności, NFT oznaczają internetowe prawa własności, które można kupić i sprzedać. W efekcie pozwala to na łączenie i nadawanie nowych praw i dostępów jego właścicielom.

Przykłady NFT to:

  • Unikalna grafika cyfrowa
  • Wyjątkowe tenisówki w limitowanej edycji modowej
  • Przedmiot w grze, cyfrowa ziemia
  • Bilet, który zapewnia dostęp do wydarzeń (na żywo lub wirtualnych)
  • Własny kawałek wirtualnej ziemi w Metawersie

Kim są główni twórcy?

Podobnie jak w przypadku Internetu, Metaverse nie ma odrębnego właściciela. Firmy wciąż pracują nad swoimi wersjami, rozwojem i udoskonaleniem.

  • Wielkie przedsiębiorstwa informatyczne, które chcą tworzyć i prowadzić projekty Metaverse na dużą skalę to Meta, Microsoft, Apple, Epic Games, Roblox i inni.
  • Duże platformy oferujące możliwość zakupu, sprzedaży i wynajmu ziemi w swoich światach Metaverse to Sandbox i Decentraland.

Jak kupujesz wirtualną ziemię?

Najpopularniejszym sposobem nabycia wirtualnej ziemi są niewymienne tokeny (NFT). Możesz samodzielnie ją zabudować lub zatrudnić wirtualnych deweloperów, aby zrobili
to za Ciebie. Możesz ją również wynajmować komuś innemu.

Użytkownicy mogą kupić działkę gruntową w jednym Metawersie lub w kilku różnych Metawersach, korzystając z preferowanej przez platformę kryptowaluty. Podobnie jak
w prawdziwym świecie, cena wirtualnej ziemi może wzrastać i tracić na wartości, zgodnie
z zasadami popytu i podaży. W zależności od tego, czy używasz Metaverse jako inwestycji czy dla rozrywki, większość platform ma narzucone ograniczenie dostępnej przestrzeni.

Jak możesz zarabiać na ziemi w Metawersie?

Ze względu na swoją specyfikę, Metaverse zmienia istniejące już modele biznesowe oraz tworzy nowe, wcześniej niespotykane. Obecnie na wirtualnej działce możesz wytwarzać materiały lub zapewniać doświadczenia innym użytkownikom platformy, np.:

Wydarzenia i usługi

  • Budowanie miejsc rozrywki dla wirtualnych doświadczeń towarzyskich, takich jak koncerty, targi, konferencje itp.
  • Firmy z branży mody i e-commerce mogą projektować wirtualne doświadczenia zakupowe lub pokazy mody

Edukacja

  • Nauczyciele mogą budować wirtualne sale lekcyjne dostosowane do konkretnych potrzeb edukacyjnych, umożliwiając uczniom naukę złożonych elementów za pomocą grafiki 3D

A oprócz tego:

  • Rozwijanie wirtualnych laboratoriów nauk przyrodniczych, które w świecie fizycznym są niezwykle kosztowne w budowie, utrzymaniu i modernizacji.
  • Wykorzystanie technologii tzw. „cyfrowych bliźniaków” (czyli wiernie odwzorowanych cyfrowych replik).
  • Lekarze mogą działać wykorzystując technologię „cyfrowych bliźniaków”, łącząc największe światowe umysły w celu wirtualnego przeprowadzania złożonych operacji i badań.

Podobnie jak w świecie rzeczywistym, pojawią się możliwości biznesowe dla deweloperów, sprzedawców gruntów i najlepszych nieruchomości, a także dla tych, którzy oferują linie usług w zakresie zarządzania nieruchomościami i obiektami, wynajmu, wyceny itp.



Czy warto skorzystać ze wsparcia agenta nieruchomości? Sprawdź tutaj.


Jak regulowany jest Metaverse?

W chwili obecnej w większości nie ma jeszcze regulacji prawnych dedykowanych środowisku Metawersu – ich sporządzenie jest dopiero rozważane. Niemniej jednak, trzeba przestrzegać ogólnych przepisów związanych z naruszaniem patentów, znaków towarowych, łapówek czy sprzedawaniem prywatnych danych. Transakcje są rejestrowane w łańcuchach bloków (blockchain) i pozostają trwałym zapisem, co stanowi pewną formę zabezpieczenia przed naruszeniami. Jednak szerszy obraz dotyczący praw konsumenta, zdrowia i bezpieczeństwa, zawierania umów itp. jest wciąż w powijakach.

Metaverse daje możliwość swobodnej eksploracji i eksperymentowania z wirtualnymi nieruchomościami w środowisku, w którym nie ogranicza nas budżet, czas, siła robocza czy wpływ na przyrodę. Jak przy realizacji wszystkich przedsięwzięć należy jednak podejść ze zdrowym rozsądkiem i mając na uwadze zasady bezpieczeństwa. Oprócz zrozumienia tych podstaw, pozostaje jeszcze pytanie: co powyższe oznacza dla inwestorów i najemców - czy jest uzasadnienie biznesowe, aby interesować się Metaverse?

Ostateczna decyzja o wejściu i rozpoczęciu działań w wirtualnym świecie będzie zależeć już od ich indywidualnych decyzji.

Jest to pierwszy z serii prowokujących do myślenia artykułów na temat Metaverse, które mają pomóc w informowaniu firm o tym, czym jest Metaverse i wspierać podejmowanie decyzji.

Nasze kolejne wpisy będą poświęcone temu, w jaki sposób Metaverse może zmienić nasze środowisko pracy.



Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi naszymi artykułami? Zapisz się na newsletter – zajmie Ci to tylko chwilę!

Napisz do naszego eksperta

Autor

  • Mikołaj Sznajder

    Head of Office

    Zdjęcie Mikołaj Sznajder