Artykuł
Trendy omnichannel w Polsce 2022 - wnioski z raportu
Czy Polska jest odpowiednio przygotowana na dynamiczny rozwój handlu Internetowego? Dowiedz się z naszego artykułu.
stycznia 24, 2023

ale ich ogólną tendencję wzrostową widać już od jakiegoś czasu. Czy Polska jest odpowiednio przygotowana na dynamiczny rozwój handlu Internetowego?
Trendy omnichannel w Polsce 2022:
co kupowali Polacy
Kategorią artykułów najchętniej kupowanych online jest prasa i książki (20%),
odzież i obuwie (21,7%) oraz meble, RTV i AGD (16,4%). Na szczególną uwagę zasługuje również rozwój w dostępie do zakupów spożywczych, do czego w bezpośredni sposób przyczyniła się pandemia, wymuszając zmianę nawyków zakupowych. Ograniczenia
w możliwości przemieszczania się, wysoki wskaźnik zachorowań, przymus pracy zdalnej
i zamknięte sklepy spowodowały, że zakup produktów spożywczych w sposób tradycyjny był dla dużej części konsumentów niemożliwy.
Udoskonalenie oferty e-grocery dla wielu marketów było również jedynym sposobem
na przetrwanie. Usługi, które jeszcze na początku pandemii były mało popularne
i charakteryzowały się kilkudniowym czasem realizacji, dziś dostarczane są nawet
w kilkadziesiąt minut.
Szybkie zamówienia, czyli tzw. q-commerce, są realizowane poprzez sieć „dark stores” – placówek, w których kompletowane są produkty, dostarczane następnie przez kurierów przemieszczających się najczęściej na rowerach, skuterach lub motocyklach.
Po dynamicznym rozwoju, obecnie z powodu rosnącej inflacji trend ten zaczyna nieco spowalniać – dla polskich konsumentów najważniejsze są jak najniższe ceny, a szybkość
i wygodę przedkładają na dalszy plan.
Jaka jest przyszłość centrów handlowych?
Trendy omnichannel w Polsce 2022: czynniki sprzyjające rozwojowi
e-commerce
Raport CBRE „Trendy omnichannel w Polsce” identyfikuje sześć głównych czynników determinujących rozwój handlu online. Są to odsetek populacji miejskiej, mobilna sprzedaż Internetowa i płatności cyfrowe, digitalizacja społeczeństwa, udział dominującego gracza w e-handlu i powszechność dostępu do szerokopasmowego Internetu.
Najniższe wskaźniki nasz kraj notuje w sprzedażach mobilnych (1,8%) i dostępu
do stacjonarnego szerokopasmowego Internetu (21,7 osoby na 100). Sytuacja lepiej wygląda w kwestii preferencjami dotyczących płatności - używanie karty kredytowej
czy debetowej, płatności Internetowe (w tym płatności przez Internet za rachunki)
oraz korzystanie z cyfrowego portfela. Odsetek Polaków korzystających z płatności kartą
i portfelem cyfrowym wynosi, według Global Financial Inclusion, aż 73,7%.
Szacunki Euromonitor wskazują, że zakupy przez Internet do 2026 roku w Polsce osiągną 23% sprzedaży detalicznej ogółem. Taki wynik już dzisiaj występuje w Tajwanie, Holandii
i Brazylii.
Zapoznaj się z całością raportu Trendy omnichannel w Polsce.
Online i offline idą w parze
Sprzedaż stacjonarna i Internetowa nawzajem się uzupełniają. Sieć oferuje większą dostępność modeli i produktów, jednak to tzw. customer experience, czyli doświadczenia
i odczucia wynikające z procesu zakupowego, wywierają na klientach największy efekt. Chcemy dotknąć tkanin, powąchać kosmetyków i zobaczyć, jak urządzenie leży w dłoni.
Dostosowując się do szybkiego trybu życia konsumentów, wiele sklepów łączy to,
co najlepsze z obu światów. Oferują m.in. punkty click & collect, gdzie klienci zamawiają produkt online, a odbierają go w sklepie tradycyjnym, przy okazji robiąc dodatkowe zakupy na miejscu. Sklepy stacjonarne to coraz częściej showroomy, gdzie klienci oglądają produkt na żywo i kupują online.
Coraz większą popularnością cieszą się również koncepty sklepów stacjonarnych,
w których towary są dostępne na tabletach zamiast na półkach, a przestrzeń magazynowa jest powiększona. Po wyborze interesującego produktu asystenci przynoszą odpowiedni produkt do przymierzenia. Z tego typu sprzedaży korzysta już sklep eobuwie.pl i Modivo.
Jaką przewagę mają sklepy hybrydowe nad tradycyjnymi lokalami?
Zastanawiasz się, jaki model biznesowy będzie najkorzystniejszy dla Twojego biznesu? Skontaktuj się z nami. Przedstawimy Ci nasze dotychczasowe realizacje, case studies, doradzimy w kwestii lokalizacji i strategii, aby zmaksymalizować zyski z Twojego sklepu.
Napisz do naszego eksperta
Autorzy
Mariusz Majkowski
Head of Landlord Representation, Retail