Artykuł
Jaka jest przyszłość centrów handlowych?
sierpnia 9, 2022

Sektor handlowy jest bardzo zależny od nastrojów zachodzących w społeczeństwie. Nie dziwi zatem fakt, że ostatnie dwa lata pandemii, które obfitowały w niepewność, spowodowały istotnie zmiany w funkcjonowaniu centrów handlowych oraz sposobie,
w jaki dokonujemy decyzje zakupowe. Do często zmieniającej się codzienności musiały dostosować się wszystkie elementy sprzedaży – rodzaj obsługi, wygląd salonu czy kanały sprzedaży. Inwestorzy i najemcy lokali musieli natomiast funkcjonować w ciągłej gotowości do szybkiego przeorganizowania sposobu prowadzenia swoich działalności.
Handel po pandemii
Sporą odpornością na turbulencje związane z kolejnymi lockdownami i ograniczeniami wykazały się parki handlowe, które zgodnie z danymi z raportu CBRE „2022 Poland Real Estate Market” zdecydowanie dominują wśród obiektów handlowych w budowie.
Całość raportu dostępna jest tutaj.
Parki handlowe znajdują się zwykle na obrzeżach miast lub dzielnic mieszkaniowych oraz w mniejszych miejscowościach, większość charakteryzuje się dogodnymi opcjami dojazdu. W swoich ofertach posiadają wiele sklepów zaspokajających podstawowe potrzeby, takie jak sklepy spożywcze, drogerie, sklepy obuwnicze, apteki czy gastronomię. Eksperci przewidują, że to właśnie retail parki stanowią przyszłość polskiego rynku handlowego,
gdyż okazały się być bardzo wygodne dla klientów.
Jak wyglądała ewolucja parków handlowych na przestrzeni ostatnich 30 lat – przeczytasz tutaj.
Rosnącą odwiedzalnością po pandemicznych obostrzeniach cieszą się również sklepy znajdujące się na ulicach handlowych w centrach miast. Co istotne, nie były one objęte tak restrykcyjnymi ograniczeniami i, w przeciwieństwie do lokali zlokalizowanych wewnątrz galerii handlowych, mogły pozostać otwarte w trakcie pandemii. Ulice handlowe w dalszym ciągu będą się rozwijać i możliwe, że w przyszłości znajdziemy na nich również dużych operatorów modowych, którzy do tej pory byli kojarzeni głównie z galeriami handlowymi.
Jak wynająć lokal przy ulicy handlowej?
Czy na ulicach handlowych rozwija się też gastronomia? Czy pandemia zmieniła rynek gastronomii– kto skorzystał, a kto stracił? Sprawdź tutaj.
Rozwój e-commerce
Wbrew powszechnej opinii sprzedaż internetowa wcale nie wyparła tej tradycyjnej. Klienci, którzy przyzwyczaili się do wizyt w sklepie i oglądania towarów na żywo, w dalszym ciągu będą wybierać ten sposób robienia zakupów.Tęsknimy za interakcją i doświadczeniami, jakie wiążą się z wizytą w sklepach stacjonarnych. Chcemy dotknąć towaru, porozmawiać ze sprzedawcą, przymierzyć ubrania czy powąchać perfumy. Zakupy on-line to duża wygoda, ale idealnie byłoby połączyć te dwa światy. Udało się to już wielu markom i sklepom sieciowym poprzez wprowadzenie hybrydowego modelu sprzedaży. Więcej dowiesz się w artykule o hybrydowym modelu sprzedaży – tutaj.
Sprzedaż internetowa już teraz jest kanałem komplementarnym - po obejrzeniu produktu na sklepowej półce mamy dostęp do szerszej oferty rozmiarowej bądź większej różnorodności w modelach, które już znamy.
Zielona sprzedaż
Jednym z istotnych czynników, które jednak należy brać pod uwagę w funkcjonowaniu sprzedaży internetowej, jest generowany przez nią koszt środowiskowy związany
z transportem i logistyką dostaw. Działając zgodnie z trendem ESG oraz troską o środowisko duże firmy, jak np. Amazon czy Zalando starają się zminimalizować produkcję odpadów, poprzez stosowanie ekologicznych opakowań i taśm, czy kontrolę ilości zwrotów zamawianych przez kupujących. Natomiast przedsiębiorcy z kategorii value fashion, którzy oferują produkty cenowo zrównoważone, często rezygnują z możliwości wirtualnych zakupów, ponieważ koszty transportu i ślad środowiskowy byłyby niekorzystne.
Sklepy przyszłości
Na uwagę zasługują nowe funkcje salonów sprzedaży łączących elementy zakupów tradycyjnych i internetowych. Dobry przykład stanowi sieć e-obuwie – w sklepach stacjonarnych marki nie znajdziemy półek zapełnionych parami butów, ale wygodne kanapy i tablety, poprzez które klient może na miejscu przejrzeć cały dostępny asortyment oraz zamówić u obsługi wybrane modele do przymierzenia. Dzięki dedykowanej aplikacji mobilnej można również zarezerwować wybrany fason i wygodnie przemierzyć go podczas wizyty w sklepie. Wszystkie te innowacyjne rozwiązania skupiają się na tworzeniu pozytywnego doświadczenia zakupowego u klienta, którego odczucia
i przyjemność z wizyty w salonie stawiane są w centrum. Skrócenie łańcuchów dostaw
i ograniczanie przesyłek kurierskich również w pozytywny sposób promują troskę
o środowisko, wpisując się w trend „zero-waste”.
Stoisz przed wyborem lokalu handlowego po pandemii? Nie wiesz, czy zdecydować się na ulicę handlową, park handlowy czy sklep hybrydowy? Skontaktuj się z nami! Pomożemy dobrać odpowiedni koncept, lokalizację i wynegocjować korzystne warunki najmu.