Artykuł

Wpływ technologii na transformację branży nieruchomości

Technologia jako katalizator zmian w nieruchomościach

czerwca 3, 2024

technologia w nieruchomościach

W ostatnich latach możemy obserwować bardzo szybko postępującą transformację branży nieruchomości. Nowoczesne technologie całkowicie zmieniają jej oblicze w wielu obszarach – zarządzania, budowania doświadczenia klientów czy optymalizacji kosztów. Przeczytaj, jak technologia w nieruchomościach kształtuje poszczególne procesy.

Z tego artykułu dowiesz się:
- jakich procesów dotyczy cyfryzacja w nieruchomościach,
- jak wykorzystywane są Big Data i AI w branży nieruchomości,
- jak wykorzystać wirtualną rzeczywistość w sprzedaży nieruchomości,
- jak wykorzystać cloud computing w branży nieruchomości.

Cyfryzacja procesów w nieruchomościach

Cyfryzacja poszczególnych procesów w nieruchomości usprawnia ich realizację, pozwala na oszczędność czasu oraz pieniędzy, a także pomaga wyeliminować błędy ludzkie. Właściwe wdrożenie innowacyjnych rozwiązań staje się szansą dla firm z branży nieruchomości, które stale szukają sposobów na budowanie przewagi konkurencyjnej.

Cyfryzacja dotyczy wielu obszarów, od procesów administracyjnych na placu budowy, przez sprzedaż, aż po zarządzanie nieruchomościami. Może ona zwiększyć efektywność między innymi w zakresie podpisywania umów, komunikacji z kontrahentami, zarządzania usterkami na placu budowy czy planowania automatyzacji.

Każdy obszar i każdy dział w firmach z branży nieruchomości może zyskać na wdrożeniu odpowiedniego oprogramowania opartego na nowoczesnych technologiach. Do najszybciej rozwijających się i oferujących największe możliwości rozwiązań należą Big Data, AI, wirtualna rzeczywistość czy cloud computing.

Big Data i AI w służbie nieruchomości

Cyfryzacja procesów opiera się dziś w przeważającej mierze na dużych ilościach danych, pochodzących z różnych źródeł, czyli Big Data. Mogą to być zarówno dane wewnętrzne, pobierane z urządzeń czy systemów, jak i zewnętrzne dane rynkowe.

Zbieranie tych informacji w branży nieruchomości jest bardzo istotne, jednak kluczowy jest etap agregacji i analizy, a następnie wyciągania wniosków. Na ich podstawie można wdrażać rozwiązania wspomagające efektywną bieżącą pracę poszczególnych działów, a także podejmować strategiczne decyzje dotyczące firmy.

Przykładowo dane, pochodzące z urządzeń na terenie nieruchomości komercyjnych, pomagają w optymalizacji zużycia energii, a więc przekształcają budynek w bardziej ekologiczny i jednocześnie ekonomiczny. Systemy połączone poprzez IoT (Internet Rzeczy) dodatkowo same, we własnym zakresie, wykorzystują te informacje i zarządzają nimi w efektywny sposób.

Na rynku funkcjonują także rozwiązania, które łączą Big Data oraz sztuczną inteligencję (AI). Dostarczają one danych z branży nieruchomości – niektóre skupiają się na informacjach z rynku mieszkaniowego, inne dotyczą nieruchomości komercyjnych. Platformy i narzędzia analityczne tego rodzaju wspierają pracę na ogromnych zbiorach danych branżowych, pomagają je analizować i wyciągać wnioski. Korzystanie z nich pozwala na lepsze zrozumienie rynku, prognozowanie trendów i podejmowanie kluczowych decyzji strategicznych.

banner_text_strategic_consulting

Wirtualna rzeczywistość i prezentacje nieruchomości

Technologią, która skutecznie wspiera proces sprzedaży w branży nieruchomości, jest wirtualna rzeczywistość (VR). Narzędzie to opiera się na projektach graficznych i panoramicznych zdjęciach, przygotowanych na podstawie planów i wytycznych konstrukcyjnych.

Dzięki takim wizualizacjom klient może zobaczyć nieruchomość, zanim jeszcze ona powstanie. Wirtualny spacer pozwala nie tylko ocenić sam budynek i poszczególne pomieszczenia, lecz także elementy takie, jak widok z okna. Niektóre rozwiązania z użyciem gogli VR dają także możliwość sprawdzenia, jak projekt przestrzeni, planowany przez klienta, będzie prezentował się w konkretnym lokalu.

Wirtualna rzeczywistość znajduje również zastosowanie w procesie projektowania nieruchomości. Architekci i deweloperzy korzystają z technologii do wizualizacji planów budynków, by umożliwić inwestorom zobaczenie projektu zanim jeszcze rozpocznie się budowa.

Interaktywne i realistyczne przedstawianie nieruchomości zmienia sposób, w jaki nabywcy postrzegają potencjalne miejsce zamieszkania czy inwestycji. Oddziałuje na wyobraźnię i emocje, dzięki czemu ułatwia decyzje zakupowe.

Cloud computing w nieruchomościach

Cloud computing, czyli chmura obliczeniowa, to nowoczesny model przechowywania i przetwarzania danych. Inaczej mówiąc, jest to sposób dostarczania infrastruktury w postaci usługi, za którą odbiorca płaci adekwatnie do jej wykorzystania. Zasoby, takie jak pamięć, moc obliczeniowa i bazy danych są wtedy udostępniane na żądanie przez dostawcę. Cloud computing to alternatywa dla przechowywania danych i aplikacji na lokalnych serwerach.

  • Jedną z największych zalet chmury jest zdolność do przyspieszania procesu transformacji korzystającego z niej przedsiębiorstwa. Wynika ona z możliwości szybkiego skalowania ilości potrzebnych zasobów. W przypadku zwiększonego zapotrzebowania na infrastrukturę, zewnętrzny dostawca elastycznie zwiększa jej ilość. Analogicznie, kiedy zapotrzebowanie spada, dostawca zmniejsza ilość zasobów.

    Dzięki chmurze firmy z branży nieruchomości mogą więc sprawnie prototypować nowe rozwiązania, integrować różnorodne systemy oraz budować aplikacje biznesowe przy użyciu nowoczesnych narzędzi – w każdej chwili sprawnie zwiększając lub zmniejszając ilość potrzebnych zasobów.


  • Cloud computing umożliwia ponadto przechowywanie ogromnych ilości danych dotyczących rynku nieruchomości, transakcji, trendów czy preferencji klientów. Poprzez wykorzystanie dostępnych w chmurze narzędzi do analizy danych, firmy mogą wyodrębnić cenne informacje, które pomogą im podejmować optymalne decyzje biznesowe i lepiej zrozumieć potrzeby klientów.
  • Chmura obliczeniowa ułatwia także współpracę między różnymi działami w firmie oraz zewnętrznymi partnerami, takimi jak agenci nieruchomości, deweloperzy czy klienci. Dzięki centralizacji danych w chmurze wszyscy zaangażowani mogą mieć dostęp do tych samych informacji w czasie rzeczywistym. Sprzyja to szybszemu podejmowaniu decyzji i lepszej koordynacji działań.

Rewolucja technologiczna branży nieruchomości – szansa i wyzwanie

Przyszłość branży nieruchomości to niespotykane dotąd możliwości, ale też nowe, często niełatwe, wyzwania. Nowoczesne technologie sprawiają, że z jednej strony zarządzanie budynkami staje się dużo łatwiejsze, bezpieczne i optymalne finansowo. Z drugiej – aby tak było, niezbędne jest szybkie i sprawne wdrożenie innowacji.

Te firmy, które nadążają za technologią w nieruchomościach, będą budować swoją przewagę konkurencyjną. Wyprzedzą inne podmioty, przyciągną klientów i zyskają na transformacji. Z kolei firmy, które nie wdrożą odpowiednio szybko innowacyjnych rozwiązań, zostaną w tyle. Rynek nie będzie czekał, ponieważ na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w branży nieruchomości.


Autorzy

  • Redakcja CBRE

    Zdjęcie redakcja-cbre

    Specjalizacja: Zespół Content Marketing zajmuje się przygotowaniem i dystrybucją materiałów na platformy CBRE. Na co dzień współpracuje ze specjalistami ze wszystkich linii biznesowych, dbając nie tylko o eksperckość, ale również atrakcyjną formę tworzonych treści.