Artykuł
AI w przestrzeniach handlowych – wykorzystanie i zalety
Nowoczesna technologia szturmem wkracza do kolejnych sfer życia codziennego, otwierając przed nami nowe możliwości. Dowiedz się jak wykorzystać sztuczną inteligencję w przestrzeniach handlowych i obniżyć koszty użytkowania. Zapraszamy do czytania!
czerwca 20, 2023

Jedną z głównych zalet wykorzystania sztucznej inteligencji w handlu, będzie pomoc sprzedawcom i przedsiębiorcom w podejmowaniu szybszych decyzji biznesowych. Korzystając z nowej technologii, będą w stanie lepiej poradzić sobie na dynamicznie zmieniającym się rynku, wykorzystując prawidłowości i zależności zidentyfikowane dzięki analizie dużych zbiorów danych klientów, pochodzących np. z historii wcześniejszych zamówień, trendów w social mediach, odwiedzalności stron internetowych, a nawet badaniu wyrazów twarzy czy prognozy pogody na najbliższe dni.
Dane klientów umożliwią również bliższy kontakt z klientami poprzez personalizację towarów i usług, np. promocje, programy lojalnościowe i konkursy. AI pozwoli również
na oszczędności – z pomocą analiz przedsiębiorcy będą mogli zamawiać tylko to,
co sprzedadzą i zminimalizować koszty związanie z magazynowaniem.
Rozwiązania tego typu mogą w znaczący sposób wpłynąć np. na funkcjonowanie firm
z branży rolno-spożywczej. Sztuczna inteligencja pozwoli producentom, hurtownikom
i przetwórcom produktów z krótkim okresem przydatności w optymalizacji dostaw
i zmniejszeniu strat.
na szybkie zakupy bez kasjerów, kolejek i gotówki. AI w sklepach stosuje technologie rozpoznawania i przetwarzania obrazów do śledzenia zachowania klientów na swoim terenie, oraz dopisuje do ich rachunku produktów zdjętych z półek. Kiedy klient wychodzi ze sklepu, Żabka automatycznie pobiera opłatę za towary z karty podpiętej do aplikacji.
W przyszłości sztuczna inteligencja w przestrzeniach handlowych może pójść o krok dalej – na półkach cyfrowych marketów będą widniały jedynie wirtualne produkty
i wyświetlacze cen, a klienci będą skanować kody za pomocą aplikacji. Wybranie czasu
i miejsca dostarczenia zakupionych przedmiotów zapewni elastyczność i wygodę:
zrobimy je w drodze do pracy, przy okazji spaceru z dzieckiem lub w przerwie pomiędzy zajęciami, a potem będziemy kontynuować zakupy w centrum handlowym bez noszenia ciężkich toreb.
Dla sprzedawców oznacza to mniej przestrzeni zajmowanej przez produkty, a mimo to klienci nadal będą mogli „doświadczać” zakupów na żywo i przeglądać towary na półkach.
Nowoczesne drukarki 3D będą na tyle dostępne, proste w obsłudze i niedrogie na tyle,
że klienci będą mogli samodzielnie tworzyć swoje w sklepach produkty swojego własnego projektu: artykuły gospodarstwa domowego, odzież i obuwie, zabawki i wiele innych. Porady sprzedawców, pozytywne doświadczenia zakupowe i nawiązywanie relacji będą miały tu kluczowe znaczenie w zatrzymaniu klientów, którzy zyskają jeszcze większą autonomię, tworząc produkty od zera.
Druk 3D umożliwi też stworzenie modelu biznesowego w duchu zero waste: produkcja pojedynczych spersonalizowanych przedmiotów i wykorzystanie technologii cięcia laserowego zredukują ilość zamawianych i marnowanych surowców. To niezwykle atrakcyjna perspektywa dla konsumentów, dla których dobro planety i ekologiczne podejście marki grają rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych.
Rzeczywistość rozszerzona (AR) dodatkowo wzbogaci fizyczne wrażenia zakupowe. Witryny sklepowe, nawet po godzinach zamknięcia sklepu, będą mogły wyświetlać spersonalizowane oferty i dalej umożliwiać zakupy za pomocą płatności mobilnych.
AR pozwoli klientom zobaczyć produkt na ekranach smartfonów w ich prawdziwym kształcie i rozmiarze, wirtualnie nałożyć makijaż lub przymierzyć odzież i akcesoria
o dowolnej porze dnia i nocy.
na budowę i funkcjonalność naszych szaf czy lodówek. Wirtualni sklepowi asystenci, dostępni dla każdego domownika, będą na wyciągnięcie ręki.
W kuchni systemy będą w stanie analizować porcje posiłków, ulubione dania, nadchodzące wydarzenia towarzyskie (dzięki połączeniu z naszymi prywatnymi kalendarzami) i na tej podstawie powiadamiać nas np. o kończących się produktach, krótkich datach przydatności lub przygotowywać propozycje list zakupów do zamówienia za pomocą głosu. Miłośnikom gotowania zasugerują przepisy uwzględniające ich stan zdrowia,
alergie i preferencje, a na koniec skomunikują się z piekarnikiem, by zapewnić odpowiedni program i długość pieczenia.
Próbki takiego rozwiązania już dziś mogą doświadczyć użytkownicy popularnego Thermomixa, który jest w stanie przesłać listę zakupów do sklepu spożywczego na bazie wybranych przez nas przepisów.
Dzięki połączeniu uczenia maszynowego i technologii rozpoznawania i przetwarzania obrazów nasze szafy zamienią się w wirtualne przymierzalnie. Będziemy w stanie „przymierzyć” odzież i obuwie przeglądając się w inteligentnych lustrach, które po przeskanowaniu naszej sylwetki zaproponują pasujący rozmiar. Co więcej, wezmą pod uwagę zawartość naszej szafy, by zaproponować nowe stylizacje, pasujące do już posiadanych przez nas elementów garderoby.
Sztuczna inteligencja w sklepach ze wszystkich branż będzie obsługiwać aplikacje kompatybilne z technologią w naszych domach, co pozwoli zapewnić szybkie
i bezproblemowe zakupy, które nie będą wymagać sięgania po laptop czy telefon, ponieważ wszystko będzie mogło odbywać się za pomocą głosu. Jeśli zechcemy, uzyskamy również szczegółowe informacje o podobnych produktach, zapoznamy się
z recenzjami innych użytkowników, czy porównamy ofertę cenową innych sklepów.
który w bezpośredni sposób odzwierciedla nastroje i zmiany zachodzące
w społeczeństwie.
Profesjonaliści z branży będą musieli dostosować się i wykorzystać potęgę technologii, aby utrzymać konkurencyjność na rynku — który w perspektywie kilkudziesięciu lat będzie kierował się zupełnie innymi prawami.
W CBRE monitorujemy na bieżąco sektor handlowy w Polsce i na świecie. Jeżeli szukasz lokalu do wynajęcia lub potrzebujesz wsparcia we wzmocnieniu innowacyjności swojej marki na rynku, zapraszamy do współpracy!
Dane klientów umożliwią również bliższy kontakt z klientami poprzez personalizację towarów i usług, np. promocje, programy lojalnościowe i konkursy. AI pozwoli również
na oszczędności – z pomocą analiz przedsiębiorcy będą mogli zamawiać tylko to,
co sprzedadzą i zminimalizować koszty związanie z magazynowaniem.
Rozwiązania tego typu mogą w znaczący sposób wpłynąć np. na funkcjonowanie firm
z branży rolno-spożywczej. Sztuczna inteligencja pozwoli producentom, hurtownikom
i przetwórcom produktów z krótkim okresem przydatności w optymalizacji dostaw
i zmniejszeniu strat.
AI w galeriach handlowych
W niedalekiej przyszłości kolejki do kas będą jedynie niemiłym wspomnieniem. Automatyzacja związania z wdrożeniem sztucznej inteligencji już dzisiaj łączy świat cyfrowy z otoczeniem. Przykładem jest innowacyjny koncept Żabki Nano, pozwalającyna szybkie zakupy bez kasjerów, kolejek i gotówki. AI w sklepach stosuje technologie rozpoznawania i przetwarzania obrazów do śledzenia zachowania klientów na swoim terenie, oraz dopisuje do ich rachunku produktów zdjętych z półek. Kiedy klient wychodzi ze sklepu, Żabka automatycznie pobiera opłatę za towary z karty podpiętej do aplikacji.
W przyszłości sztuczna inteligencja w przestrzeniach handlowych może pójść o krok dalej – na półkach cyfrowych marketów będą widniały jedynie wirtualne produkty
i wyświetlacze cen, a klienci będą skanować kody za pomocą aplikacji. Wybranie czasu
i miejsca dostarczenia zakupionych przedmiotów zapewni elastyczność i wygodę:
zrobimy je w drodze do pracy, przy okazji spaceru z dzieckiem lub w przerwie pomiędzy zajęciami, a potem będziemy kontynuować zakupy w centrum handlowym bez noszenia ciężkich toreb.
Dla sprzedawców oznacza to mniej przestrzeni zajmowanej przez produkty, a mimo to klienci nadal będą mogli „doświadczać” zakupów na żywo i przeglądać towary na półkach.
AI w przestrzeniach handlowych
Wbrew obawom, sztuczna inteligencja i daleko posunięta digitalizacja nie wyprze handlu tradycyjnego na rzecz e-commerce. Sztuczna inteligencja w galeriach handlowych zapewni doświadczenia, których nie da się odtworzyć online, np.:- Roboty odpowiadające na zapytania klientów, przyjmujące zamówienia i płatności, uzupełniające towary na półkach,
- Wirtualne przymierzalnie, VR, możliwość wyboru produktów z cyfrowego katalogu na sklepowych tabletach i przymierzenie ich na miejscu,
- Bezosobowa obsługa w restauracjach,
- Personalizacja i produkty na zamówienie

Sztuczna inteligencja w sklepach
Nowoczesne drukarki 3D będą na tyle dostępne, proste w obsłudze i niedrogie na tyle, że klienci będą mogli samodzielnie tworzyć swoje w sklepach produkty swojego własnego projektu: artykuły gospodarstwa domowego, odzież i obuwie, zabawki i wiele innych. Porady sprzedawców, pozytywne doświadczenia zakupowe i nawiązywanie relacji będą miały tu kluczowe znaczenie w zatrzymaniu klientów, którzy zyskają jeszcze większą autonomię, tworząc produkty od zera.
Druk 3D umożliwi też stworzenie modelu biznesowego w duchu zero waste: produkcja pojedynczych spersonalizowanych przedmiotów i wykorzystanie technologii cięcia laserowego zredukują ilość zamawianych i marnowanych surowców. To niezwykle atrakcyjna perspektywa dla konsumentów, dla których dobro planety i ekologiczne podejście marki grają rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych.
Rzeczywistość rozszerzona (AR) dodatkowo wzbogaci fizyczne wrażenia zakupowe. Witryny sklepowe, nawet po godzinach zamknięcia sklepu, będą mogły wyświetlać spersonalizowane oferty i dalej umożliwiać zakupy za pomocą płatności mobilnych.
AR pozwoli klientom zobaczyć produkt na ekranach smartfonów w ich prawdziwym kształcie i rozmiarze, wirtualnie nałożyć makijaż lub przymierzyć odzież i akcesoria
o dowolnej porze dnia i nocy.
Jak przebiega proces wynajmu wyspy w galerii handlowej?
Sztuczna inteligencja w domach
W perspektywie następnych 10 lat obecność AI w naszych domach będzie na tyle powszechna, że wpłynie nie tylko na organizowanie codziennych sprawunków, ale teżna budowę i funkcjonalność naszych szaf czy lodówek. Wirtualni sklepowi asystenci, dostępni dla każdego domownika, będą na wyciągnięcie ręki.
W kuchni systemy będą w stanie analizować porcje posiłków, ulubione dania, nadchodzące wydarzenia towarzyskie (dzięki połączeniu z naszymi prywatnymi kalendarzami) i na tej podstawie powiadamiać nas np. o kończących się produktach, krótkich datach przydatności lub przygotowywać propozycje list zakupów do zamówienia za pomocą głosu. Miłośnikom gotowania zasugerują przepisy uwzględniające ich stan zdrowia,
alergie i preferencje, a na koniec skomunikują się z piekarnikiem, by zapewnić odpowiedni program i długość pieczenia.
Próbki takiego rozwiązania już dziś mogą doświadczyć użytkownicy popularnego Thermomixa, który jest w stanie przesłać listę zakupów do sklepu spożywczego na bazie wybranych przez nas przepisów.
Dzięki połączeniu uczenia maszynowego i technologii rozpoznawania i przetwarzania obrazów nasze szafy zamienią się w wirtualne przymierzalnie. Będziemy w stanie „przymierzyć” odzież i obuwie przeglądając się w inteligentnych lustrach, które po przeskanowaniu naszej sylwetki zaproponują pasujący rozmiar. Co więcej, wezmą pod uwagę zawartość naszej szafy, by zaproponować nowe stylizacje, pasujące do już posiadanych przez nas elementów garderoby.
Sztuczna inteligencja w sklepach ze wszystkich branż będzie obsługiwać aplikacje kompatybilne z technologią w naszych domach, co pozwoli zapewnić szybkie
i bezproblemowe zakupy, które nie będą wymagać sięgania po laptop czy telefon, ponieważ wszystko będzie mogło odbywać się za pomocą głosu. Jeśli zechcemy, uzyskamy również szczegółowe informacje o podobnych produktach, zapoznamy się
z recenzjami innych użytkowników, czy porównamy ofertę cenową innych sklepów.
AI w handlu – podsumowanie
Rozwój sztucznej inteligencji jest ściśle związany z sektorem handlowym,który w bezpośredni sposób odzwierciedla nastroje i zmiany zachodzące
w społeczeństwie.
Profesjonaliści z branży będą musieli dostosować się i wykorzystać potęgę technologii, aby utrzymać konkurencyjność na rynku — który w perspektywie kilkudziesięciu lat będzie kierował się zupełnie innymi prawami.
W CBRE monitorujemy na bieżąco sektor handlowy w Polsce i na świecie. Jeżeli szukasz lokalu do wynajęcia lub potrzebujesz wsparcia we wzmocnieniu innowacyjności swojej marki na rynku, zapraszamy do współpracy!