Artykuł

Wellbeing - czym jest?

maja 5, 2023

Czym jest wellbeing

Tłumacząc z j. angielskiego, wellbeing oznacza dobrostan. Termin ten często pojawia się w kontekście zarządzania zasobami ludzkimi. Czym wellbeing jest w praktyce? Czy warto go wdrożyć w firmie i jakie niesie ze sobą korzyści?

Czym jest wellbeing?

O konieczności dbania o pracownika w zarządzaniu mówi się od dawna. Wiadomo też,
że nie wystarczą motywatory finansowe, bo coraz większe znaczenie zyskują pozapłacowe benefity. Przyjmują one różną postać, w zależności od możliwości pracodawcy, a także - oczekiwań pracowników. Budowanie systemu motywacyjnego jest procesem złożonym, wymagającym wnikliwej analizy potrzeb, elastycznego podejścia itp.
Wieloletnie doświadczenia i obserwacje pozwalają doceniać rolę dobrze skonstruowanego systemu motywacyjnego, jako sposobu na poprawę wyników pracy, zadowolenie pracowników oraz ich lojalności. Należy mieć świadomość, że zadowolony pracownik to zaangażowany pracownik, utożsamiający się z firmą, działający w taki sposób,
aby rzetelnie wywiązywać się z obowiązków.

Dobrze zaplanowany i wykorzystany wellbeing potrafi przynieść przedsiębiorstwu realne
i wymierne korzyści. Wellbeing co to jest, to wiedza niezbędna, aby skutecznie opracować i wdrożyć dobrą strategię działania.

Wskazuje się, że w obrębie pojęcia wellbeing wyróżnić można jego kilka wariantów terminu. Pierwszy z nich odnosi się do dobrego zdrowia pracownika, zarówno w ujęciu aktywności fizycznej, jak i właściwego odżywiania. W wielu firmach rozwiązania, takie jak pakiet prywatnej opieki medycznej, możliwość wykonywania regularnych badań profilaktycznych, możliwość korzystania z kart sportowych, uprawniających do wejścia na wybrane siłownie, baseny i inne obiekty infrastruktury sportowej. W kontekście zdrowego żywienia niektóre podmioty decydują się na budowanie świadomości pracowników, organizując spotkania z dietetykami, wsparcie specjalistów, automaty ze zdrową żywnością.

Kolejnym aspektem jest stwarzanie możliwości do zawodowego rozwoju. Możliwość uczestnictwa w różnego rodzaju szkoleniach, podnoszących kwalifikacje zawodowe,
kursy językowe czy inne formy doskonalenia, dofinansowania do rozwoju lub organizacja szkoleń wewnętrznych, najlepiej ze znanymi w danej branży specjalistami wpływa realnie na prestiż firmy i jest dobrze oceniane przez pracowników. Tego typu działania to także duża korzyść dla firmy. Inwestycja w kompetencje jest ważna, ponieważ pozyskana wiedza przyczynia się później do lepszego wykonywania obowiązków zawodowych.

Wellbeing rozpatruje się również w ujęciu relacji i odpoczynku. Wśród czynników, które wskazywane są jako jedne z ważniejszych, wymienić należy także atmosferę w pracy.
Gdy relacje w zespole są przyjazne, atmosfera sprzyja realizowaniu obowiązków zawodowych. Lider zespołu powinien stale dbać o relację wewnątrz zespołu, rozwiązywać pojawiające się konflikty. Trzeba pamiętać, że dobra atmosfera, poczucie wzajemnego wsparcia są wyjątkowo ważne w budowaniu prawidłowych relacji. A to z kolei jest podstawą dla efektywnej i skutecznej pracy. Jeśli wszyscy członkowie zespołu się na to zgadzają można rozważyć pracę przy muzyce, która będzie relaksowała zespół.

Aby podtrzymać odpowiednie relacje, zaufanie, poczucie przynależności warto co jakiś czas organizować imprezy integracyjne, podczas których zespół będzie miał możliwość spędzić trochę czasu poza pracą, lepiej się poznać, dobrze bawić w swoim towarzystwie.

strategic_consulting_baner_srodtekstowy

Wellbeing w pracy

Świadomość, jak ważną rolę odgrywa wellbeing w firmie to pierwszy krok do osiągnięcia sukcesu. Osoby odpowiedzialne za zarządzanie zasobami ludzkimi wiedzą, że odpowiednie podejście do pracownika przekłada się na jego pracę. Coraz więcej firm wie, że bez wellbeingu ciężko będzie pozyskać i utrzymać najlepszych pracowników. Specjaliści podkreślają, że należy mieć świadomość, że raz opracowana strategia nie może być przyjęta na stałe. Konieczne jest elastyczne podejście i stałe monitorowanie potrzeb pracowników, dostosowywanie założeń do oczekiwań sprawia, że zarządzanie dobrostanem jest skuteczne. Gdy pracownik czuje się doceniony, jest zadowolony
z warunków pracy i płacy, to wzrasta jego poziom zadowolenia. Budowanie pozytywnych doświadczeń w kontekście pracy jest wyjątkowo ważne.

Wellbeing w pracy nie może być interpretowany jako pojedyncze zjawisko, konieczne jest jego rozważenie w ujęciu procesowym. Tylko stale podejmowane działania w długim aspekcie czasu przyniosą oczekiwany efekt. Dodatkowo konieczne jest właściwe opracowanie strategii, jej konsekwentne wdrażanie, a jednocześnie — duża elastyczność, pozwalająca modyfikować założenia i określone zdarzenia, aby niosły ze sobą jeszcze większą efektywność.

Praktyka wdrażania wellbeingu w firmach pokazuje, że działania podejmowane mogą przybierać naprawdę różnorodny charakter. Wiele słyszało się o owocowych dniach, piłkarzykach i innych drobnych udogodnieniach, których celem jest umilenie pracy. Niektóre podmioty decydują się iść o wiele dalej, wprowadzając np. możliwość skorzystania z relaksacyjnego masażu. Ale czy wellbeing się opłaca?

W kontekście dobrego samopoczucia pracowników analizować można wiele aspektów działalności firmy, organizacji pracy, a nawet lokalizacji, w jakiej działa podmiot. Już na tym etapie można podejmować decyzje, które w późniejszym okresie docenione zostaną przez podwładnych. Jedną z nich jest miejsce, w jakim wynajęte zostają powierzchnie biurowe pod działalność. Łatwy dojazd, zarówno komunikacją miejską, jak i własnym pojazdem, możliwość parkowania, odległość od centrum – te i wiele innych mogą mieć duże znaczenie dla osób zatrudnionych.

Jak wdrożyć wellbeing w firmie?

Wdrożenie wellbeing wymaga odpowiedniego przygotowania. Analiza sytuacji firmy i oczekiwań pracowników, należy bowiem wybierać takie narzędzia, na które firma może sobie pozwolić, bez nadmiernego obciążenia. Inne możliwości dbania o dobrostan pracowników mają duże podmioty, często z międzynarodowym kapitałem, a inne mniejsze firmy. Dobrym rozwiązaniem jest zatrudnienie specjalisty, który posiada nie tylko obszerną wiedzę, ale również doświadczenie, pozwalające na skuteczne wprowadzenie wellbeingu oraz odpowiednie pokierowanie procesem.

Złożoność procesu sprawia, że najlepiej jest rozpocząć planowanie i wdrażanie od holistycznego podejścia do tematu. Trzeba zastanowić się nad wszystkimi aspektami, aby cała procedura była przejrzysta dla pracowników, bo tylko wtedy zostanie doceniona. Konieczne jest też dobre zaplanowanie działań. Jeśli wellbeing ma być skuteczny, nie może być zbiorem przypadkowych działań.

Szukając odpowiedniego rozwiązania dla swojej firmy, trzeba mieć świadomość, że pracownicy różnią się między sobą. To, co zachwyci jednych, dla innych będzie całkowicie nieatrakcyjne. Z drugiej strony nie da się dogodzić każdemu, co wtedy? Najlepiej jest zdecydować się na określony pakiet benefitów i pozostawić pracownikom możliwość wyboru konkretnych produktów.

Planując odpowiedni program wellbeing, trzeba zdać sobie sprawę z tego, jakie czynniki mają istotny wpływ na lojalność i zaangażowanie pracowników? Na zadowolenie pracownika wpływ mają m.in. dobra atmosfera w pracy, zadowalająca płaca, jasne warunki zatrudnienia, dodatkowe, pozapłacowe benefity. Ważne jest, aby całość była spójna, przejrzysta i przygotowana w oparciu o potrzeby i oczekiwania pracowników zatrudnionych w Twojej firmie.

Autorzy

  • Redakcja CBRE

    Aleksandra Harasimowicz i Marta Traczyk

    Zdjęcie Przemyslaw Pietak

    Specjalizacja: Aleksandra i Marta wspólnie tworzą zespół Content Marketingu, w którym zajmują się przygotowaniem i dystrybucją materiałów na platformy CBRE. Na co dzień współpracują ze specjalistami ze wszystkich linii biznesowych, dbając nie tylko o eksperckość, ale również atrakcyjną formę tworzonych treści.