Artykuł

Rynek dóbr luksusowych w Polsce po pandemii 2023

Jak w popandemicznej rzeczywistości prezentuje się rynek dóbr luksusowych? Jaka jest wartość rynku dóbr luksusowych i jak pandemia wpłynęła na ten segment? Odpowiadamy!

października 16, 2023

Rynek dóbr luksusowych, Rynek dóbr luksusowych 2023, rynek dóbr luksusowych w Polsce

Jak w popandemicznej rzeczywistości prezentuje się rynek dóbr luksusowych? Jaka jest wartość rynku dóbr luksusowych i jak pandemia wpłynęła na ten segment? Odpowiadamy!

Rynek dóbr luksusowych a pandemia

W 2022 roku rynek dóbr luksusowych w Polsce osiągnął wartość blisko 37 mld złotych 
i wzrost rok do roku był na poziomie 20%. Wydatki konsumentów na produkty i usługi luksusowe okazały się wyższe niż przed pandemią. Dotychczasowe analizy jedynie potwierdzają, że segment luksusowy również w Polsce okazał się odporny na zawirowania: pandemiczne i te związane z sytuacją geopolityczną.

Co więcej, analizy te przyczyniły się do sformułowania tezy, że konsumenci docenili produkty luksusowe i wiele zakupów miało charakter inwestycji długoterminowej,
jak np. zegarki czy biżuteria. Obserwując także wyniki giełdowe największych producentów dóbr luksusowych można stwierdzić, że ten segment rynku jest największym beneficjentem po pandemicznym.

Konsumenci po długim czasie niemożności podróżowania i realizowania swoich potrzeb udali się na zakupy w ramach rekompensaty za brak doświadczania luksusu, i tu głównym wygranym okazała się branża motoryzacyjna z segmentu luksusowego.

Prognozy gospodarcze aktualnie są pozytywne, a ogólne otoczenie biznesowe stabilne. Patrząc jednak z perspektywy polskiego konsument dóbr luksusowych, wygląda to nieco inaczej. Typowy konsument w Polsce jest znacznie bardziej pragmatyczny.

Według raportu KPMG zdecydowana większość polskich konsumentów (89%) rozpatruje luksusowy charakter produktu przez pryzmat jego wysokiej jakości. Co jeszcze wynika
z tych badań? Otóż okazuje się, że polscy konsumenci, podobnie jak niemieccy,
za najważniejszą cechę produktu luksusowego uznają wymiar wartości funkcjonalnej.

Rynek dóbr luksusowych kojarzony jest z prestiżem, a produkty wybierane przez konsumentów cenione są dużo bardziej za jakość niż reputacje danego luksusowego produktu.

Śmiało można założyć stwierdzenie, że bez względu na kontekst ekonomiczny, rynek dóbr luksusowych w Polsce rozwijał się zaskakująco szybko w ciągu ostatniej dekady i według prognoz ekspertów trend ten utrzyma się w kolejnych latach. Stopniowo zauważalne jest coraz większe zainteresowanie rynkiem polskim przez najbardziej luksusowe marki globalne.


Już nie jest wielkim zaskoczeniem, gdy marki takie jak Louis Vuitton, Philipp Plein, Burberry, Maserati czy Bentley wchodzą na polski rynek konsumencki. Te strategiczne ruchy dla luksusowych marek premium to nic innego jak odpowiedź na wciąż rosnący apetyt polskiej klienteli na ten rodzaj towarów.

Rynek dóbr luksusowych a popandemiczna rzeczywistość

Jak wygląda sytuacja rynku dóbr luksusowych w Polsce po pandemii? Gdzie konsumenci dokonują swoich zakupów? Rok 2022 w sektorze handlu dobrami luksusowymi nosił miano „domestic luxury” bowiem w związku z ograniczeniami w podróżowaniu branża odbudowała się głównie dzięki turystyce lokalnej a większość transakcji została zrealizowana w kraju. Internet stanowi drugie, najważniejsze miejsce zakupu marek luksusowych przez polskiego konsumenta.

Rynek e-commerce przeżywał dynamiczny rozwój w ostatnich latach.
Marki odnotowywały wzrosty na poziomie 15-30% rocznie. Dostęp do wielu platform zakupowych w czasie pandemii był przez dłuższy okres jedyną możliwością realizowania potrzeb i tak już pozostanie, choć analitycy wskazują, że dynamika wzrostów
w e-commerce powoli się wypłaszcza.

Mówi się bowiem, że dotarcie on-line z odpowiednią ofertą do klienta, który od marki oczekuje również doświadczeń na najwyższym poziomie, będzie stanowiło klucz do rozwoju w tym segmencie w kolejnych latach. Nie bez znaczenia jest też sposób, w jaki marki próbują dotrzeć do coraz młodszego konsumenta z uwzględnieniem najnowszych technologii jak np. metaverse. Szacowano, że w roku pandemicznym 2020 wartość całego rynku e-commerce to aż 63 mld zł (ok. 14,65 mld euro).

Więcej o perspektywach dla rynku handlowego piszemy w naszym raporcie — perspektywy rynku nieruchomości.

Jednocześnie 49% zamożnych konsumentów w Polsce korzysta z Internetu
do porównywania cen dóbr luksusowych. W przypadku odzieży, obuwia i wyrobów skórzanych, a także biżuterii i zegarków, około jeden na czterech zamożnych Polaków przyznaje, że kupuje polskie marki głównie przez Internet. W przypadku perfum
i kosmetyków 43% respondentów opowiedziało się za zakupami przez Internet.

High Street, oprócz e-commerce - marki luksusowe wybierają Polskę na swoją nową lokalizację

Rozwój rynku dóbr luksusowych po pandemii ponownie otwiera się na nieruchomości określane jako ulice handlowe w Polsce. Coraz więcej marek zagranicznych oferujących modę, biżuterię czy luksusowe meble jest zainteresowanych otwieraniem swoich butików  i showroom’ów w Warszawie. To już potwierdzone, że w pierwszej połowie 2024 roku należy spodziewać się aż 3 nowych marek luksusowych przy Placu Trzech Krzyży.  

Kolejne otwarcia są w przygotowaniu i spodziewamy się, że jeszcze w 2024 roku poinformujemy rynek o następnych podmiotach gotowych na podbijanie warszawskiego rynku. Problem, na jaki napotykają marki z najwyższego poziomu prestiżu to brak lokali
o odpowiedniej jakości i otoczeniu mikro oraz w wielu przypadkach brak lokalnego operatora posiadającego kapitał umożliwiający otwarcie butiku.

W ostatnim roku odnotowaliśmy – na nowo, po pandemii – duże zainteresowanie lokalami na wynajem na ulicach handlowych. Firmy z segmentu rynku dóbr luksusowych szczególnie zainteresowane są lokalizacjami typu „walk-in”, czyli lokalami położonymi na parterze z wejściem bezpośrednio z ulicy. ” – komentuje sytuację Renata Kamińska, dyrektor High Street, CBRE.

Kto jeszcze decyduje się na otwieranie flagowego sklepu przy ulicach handlowych? Pojawiają się znane, światowe marki, do tej pory nieobecne na rynku dóbr luksusowych
w Polsce, a wachlarz tych brandów jest szeroki i pokrywa segment od modowego, przez biżuterię i zegarki, jachty czy motoryzację.

Po pandemii eksperci zauważają największy wzrost w sektorze samochodów luksusowych, który zarazem stał się kołem napędowym rynku dóbr luksusowych. Sektor ten wykazał się dużą odpornością na pandemiczne zawirowania, a w 2022 osiągnął 20% wzrost wartości.

powierzchnie chandlowe odporne na zmiany

Jaka jest prognoza na dalsze lata?

Prognozy na najbliższe lata są obiecujące, wzrosty na rynku polskim są widoczne,
rynek powinien odnotować powolne kilkuprocentowe zwyżki rok do roku w zależności od kategorii zakupowej. Do gry wkracza również rynek luksusowych hoteli i spa,
który najdłużej odbudowuje się po pandemii. Istotnym driver’em w rozwoju rynku dóbr luksusowych jest też systematyczny przyrost osób o wysokich dochodach,
trend wzrostowy jest tu dość znacznie widoczny i w zależności od poziomu zamożności waha się między 8-12%. Osoby te, stanowią nowy zasób w coraz większej bazie klientów.

Na uwagę zasługuje również rosnąca rola pokolenia Z, Millenialsów oraz Generacji Alfa, które to odpowiadały za znaczny udział w ubiegłorocznych statystykach zakupowych ze względu na kolaboracje między markami high-low, i tak na przykład Balenciaga współpracuje z Crocs a Gucci z marką Adidas.

Ci sami młodzi, wchodzący na rynek konsumenci dóbr luksusowych przykładają uwagę również do odpowiedzialności za klimat, a co się z tym bezpośrednio wiąże, zaangażowanie światowych domów mody w gospodarkę cyrkularną przyczynia się do zacieśniania relacji ze swoimi odbiorcami.

Jak wybrać dobrą lokalizację na ulicy handlowej? – zapytaj doradcę!

W CBRE mamy dział dedykowany firmom szukającym nowej lokalizacji dla swojej marki – napisz do nas!

Napisz do naszego eksperta

Autorzy

  • Renata Kamińska

    Director, A&T Retail High Street

    Zdjęcie Renata Kamińska

    Specjalizacja: Renata zajmuje stanowisko Director w dziale powierzchni handlowych w CBRE. Obecnie jest zaangażowana w wynajem powierzchni handlowo-usługowych w budynkach biurowych oraz lokali na ulicach handlowych.