Artykuł

Różne funkcje centrów handlowych

Role galerii handlowych

stycznia 19, 2023

funkcje-centrow-handlowych-972x1296

Centra handlowe na stałe wpisały się pejzaż mniejszych i większych miast. Z biegiem czasu stały się miejscem, w którym nie tylko zrobimy niezbędne zakupy, ale również załatwimy potrzebne sprawy i miło spędzimy czas. Ponieważ tak ściśle związane są
z naszą codziennością, centra handlowe powinny na bieżąco dostosowywać swoją ofertę do zmieniającego się trybu życia konsumentów i ewolucji ich potrzeb.

Centrum handlowe tętni życiem

Nowoczesne centra handlowe są ważnymi ośrodkami życia społecznego, łączącego
w sobie wiele funkcji: handlową, rekreacyjną, rozrywkową, edukacyjną, integracyjną,
CSR czy kulturową. Szeroka i kompleksowa oferta handlowa pozwala na zaopatrzenie się we wszystkie dobra konsumpcyjne – od tych podstawowych, jak żywność, ale również odzież, wyposażenie gospodarstwa domowego czy artykuły dla zwierząt. Nie brakuje również usług: salonów fryzjerskich, biur podróży, pralni. Kawiarnie i restauracje pozwalają na spotkania z przyjaciółmi, kina i salony gry oferują rozrywkę, place zabaw, świetlice
i sale kulkowe są przeznaczone dla najmłodszych. W klubach fitness i wrotkarniach klienci zadbają o swoją sprawność fizyczną, natomiast koncerty i wystawy pozwalają na spotkania ze sztuką. Dodatkowo w centrach handlowych coraz częściej znajdziemy obiekty użyteczności publicznej – banki, placówki pocztowe i medyczne, jak również biura czy nawet obiekty kultu religijnego.



Jaka jest przyszłość centrów handlowych?



Przygotowując atrakcje i ofertę lokali w centrum handlowym najważniejsze jest jednak przyjrzenie się profilom klientów, którzy odwiedzają daną lokalizację. Inne potrzeby zakupowe będą posiadać klienci w obiekcie usytuowanym w biurowej części miasta,
a czego innego oczekiwać w otoczeniu domów jednorodzinnych. Jeśli nie weźmiemy pod uwagę tych czynników może okazać się, że przestrzenie mogą zacząć świecić pustkami
.” – podkreśla Mariusz Majkowski, dyrektor w Dziale Powierzchni Handlowych w CBRE.

Wszystkie te rozwiązania mają na celu dopasowanie się do stylu życia obecnego konsumenta, dla którego priorytetem jest wygoda, multifunkcjonalność i doświadczenia płynące z wizyty w centrum handlowym. Wejście do obiektu powinno być okazją
do spędzenia czasu w przyjemnej atmosferze i zaspokojenia jak największej ilości potrzeb
w krótkim czasie. Klienci oczekują również wielokanałowości – chcą przymierzyć ubranie lub powąchać perfumy na żywo, by wieczorem mieć możliwość zamówienia ich przez Internet i odebrania w lokalu w kolejnych dniach przy okazji załatwiania innych spraw. Granica między zakupami internetowymi i tradycyjnymi coraz bardziej się zaciera.

Więcej o tzw. modelu omnichannel, który łączy ze sobą różne kanały sprzedaży dopasowane do potrzeb konsumentów możesz dowiedzieć się w naszym raporcie
Trendy omnichannel w Polsce”.

Funkcje galerii handlowych: nie tylko zakupy

Usytuowane w dobrze skomunikowanych lokalizacjach, centra handlowe mogą być również odpowiednim miejscem do przeprowadzania zbiórek, wydarzeń benefitowych
i edukacyjnych. Przykładem mogą być punkty szczepień przeciwko covid-19, zbiórki żywności i środków higienicznych dla obywateli Ukrainy, zbiórki krwi czy stanowiska uświadamiające o profilaktyce zachorowań na nowotwory.

Kolejną ważną kwestią są działania z zakresu CSR, czyli dbające o lokalną społeczność
i zrównoważony rozwój. Ich celem jest promocja proekologicznych zachowań
oraz rozwiązana dedykowane grupom zagrożonym wykluczeniem – np. osób
z niepełnosprawnościami lub ze spektrum autyzmu.



Jakie są inne przykłady aktywności CSR w centrach handlowych?



Której generacji jest Twoja galeria?

Nie każdy wie, ale obecne w naszym otoczeniu galerie handlowe możemy podzielić
na poszczególne generacje. Zależą one od stosunku wielkości sklepu wielkopowierzchniowego do pozostałych punktów handlowych i dodatkowych funkcji, które mają spełniać.

Centra handlowe w ostatnich dekadach ewoluowały. Początkowy były to hipermarkety wraz z niewielkim pasażem handlowym i kilkoma punktami usługowymi. Zlokalizowane były na trenach podmiejskich, blisko osiedli mieszkaniowych i dogodnych ciągów komunikacyjnych. Były to centra handlowe I generacji.

W II generacji wzrasta rola towarzyszących pasaży handlowych. Ich oferta jest szersza
i bardziej specjalistyczna np. dom i ogród, sklepy odzieżowe. Dostępne są również lokale gastronomiczne i rozrywkowe.

III generacja powiększona jest o obiekty sportowe (np. siłownie i baseny) oraz kina,
co umożliwia klientom na spędzanie wolnego czasu w ciekawy sposób.

Centra handlowe IV generacji różnią się tym, że na ich terenie pojawiają się przestrzenie biurowe i hotele, a poza zakupami możemy zająć się odpoczynkiem i rozrywką. Znajdziemy tu również salony fryzjerskie, galerie sztuki, dyskoteki czy wesołe miasteczka dla dzieci.

W Polsce nie powstała jeszcze V generacja centrów handlowych, jednak ich idea opiera się na samowystarczalnym miasteczku i rozbudowaniu wszystkich poprzednich funkcji
o lokale mieszkalne i szkoły lub przedszkola.


Zastanawiasz się, jak wybrać odpowiedni lokal handlowy? Skontaktuj się z naszymi specjalistami – pomogą dobrać lokalizację odpowiednią dla Twojego biznesu
i wynegocjować korzystne warunki najmu.

Napisz do naszego eksperta

Autor

  • Mariusz Majkowski

    Head of Landlord Representation, Retail

    Zdjęcie Mariusz Majkowski