Artykuł

Praca z domu czy z biura? Wyzwania i szanse dla firm oraz pracowników

lutego 13, 2022

Praca z domu czy z biura kadr 608x436

Równowaga między pracą a życiem prywatnym została naruszona w pewnych obszarach, takich jak: zwiększone obciążenie pracą, większa presja osiągania wyników, dłuższe godziny pracy. Ponieważ pandemia trwa nadal, obserwujemy zmiany podejścia firm do elastycznego rodzaju pracy.

Z jakimi wyzwaniami zmierzyli się pracownicy w ciągu ostatniego roku? Jak pracodawcy widzą przyszłość miejsca pracy?


Z naszych konsultingowych doświadczeń wiemy, że w porównaniu do roku 2020, niektóre aspekty życia się poprawiły, są to m.in.:

  • możliwość zaoszczędzenia czasu i pieniędzy na dojazdy,
  • możliwość spędzenia większej ilości czasu z rodziną,
  • więcej miejsca na zaaranżowanie dnia zgodnie z własnymi potrzebami.

Pandemia była poważnym zakłóceniem zarówno dla życia zawodowego, jak i prywatnego, które w różnorodnie wpłynęło na poszczególne dziedziny życia. Według badania przeprowadzonego przez CBRE w 3 kwartale 2021 roku, wśród 617 pracowników z różnych grup demograficznych i zawodowych, wynika, że poczucie zdolności do wykonywania zadań jest w większości (56%) na tym samym poziomie co w 2020 roku. Oznacza to,
że pandemia jest katalizatorem odpowiedzialności i sprawczości, a pracownicy utrzymali efektywność wykonywanej pracy.

Zauważalnym wyzwaniem stała się na pewno praca z klientem. 19% respondentów, biorących udział w badaniu, stwierdziło, że ma większe trudności w tym obszarze. Wpływa na to: zwiększenie oczekiwań klientów co do rezultatów, trudności w pozyskiwaniu klientów w trybie hybrydowym/zdalnym oraz ograniczona gotowość technologiczna klientów do współpracy w trybie hybrydowym/zdalnym. Jak będzie wyglądać hybrydowa przyszłość? Dowiesz się tutaj.

Wyzwania związane z odpowiednią infrastrukturą i technologią (problemy z połączeniem internetowym oraz sprzętem, wyzwania z przestrzenią do pracy) są wciąż na porządku dziennym. Problemy napotykamy również w charakterystyce pracy np. takiej, w której wymagany jest dostęp do dokumentów lub bycie recepcjonistą/-tką.

Respondenci wymienili 3 najważniejsze czynniki, które sprawiają, że praca w domu jest dla nich trudna lub wręcz niemożliwa, są to: potrzeba dostępu do dokumentów papierowych, które muszą być przechowywane w biurze, słabe połączenie internetowe oraz brak odpowiedniego stanowiska pracy (ergonomia, światło dzienne, rozmiar, monitor itp.). 

Kolejnym dużym wyzwaniem stało się dobre samopoczucie (tak zwany well – being)
i ogólna kondycja pracowników. Na wskazane w badaniu różne formy zmęczenia fizycznego lub psychicznego wskazywali prawie wszyscy pracownicy. Ponadto nasze badania jakościowe pokazują, że wiele z tych problemów jest bezpośrednio spowodowanych problemami strukturalnymi, takimi jak wysoka/zwiększona rotacja, czy niedobór personelu.

Wszystkie te wyzwania związane jeszcze dodatkowo z pandemiczną nieprzewidywalnością i niepewnością jutra, spotęgowały niezdolność firm do właściwej reakcji.

Gdzie jesteśmy teraz?


Przeprowadzając badania nad powrotami do biur (lub ich brakiem), odkrywamy różne przyczyny, które decydują o tym, czy pracownicy zaczęli korzystać z biura, czy też zdecydowali się zostać w domu.

Błędem byłoby pominięcie tutaj czynnika pandemicznego – utrzymującej się pandemii COVID-19 i lokalnego spowolnienia poziomu szczepień, co zwiększa ryzyko zachorowania, a tym samym zniechęca lub nie pozwala ludziom angażować się w życie biurowe.

Warto również wspomnieć i o innych czynnikach, które odgrywają niezwykle istotną rolę
w braku chęci przychodzenia do biura. Wymienić tu można przede wszystkim zakres
i rozmiar problemów strukturalnych oraz kulturowych, z jakimi borykają się firmy. Niezdrowe kultury, w których ludzie nie są odpowiednio wynagradzani finansowo i nie mają możliwości rozwoju, a także które nie oferują partnerskich relacji, w mniejszym stopniu przyciągają pracowników z powrotem do biura. Tutaj home office jest ucieczką od toksycznego środowiska pracy i miejscem, w którym można doświadczyć w pewnym stopniu sprawczości i wolności.

Ponadto niezdrowe biura, w których ludzie czują, że przestrzeń nie zapewnia komfortu
i nie stawia potrzeb pracowniczych w centrum, również zniechęcają do pojawiania się w nich. Dowiedz się jak urządzić biuro, aby przyciągnąć do niego pracowników? Skontaktuj się z naszym ekspertem.

Firmy o niezdrowej kulturze pracy, z niezdrowymi biurami mają najmniejsze szanse na przeciągnięcie pracowników z powrotem do przestrzeni biurowej.

Podsumowując: podczas badania przyczyn niechęci przed powrotem do biura warto wziąć pod uwagę te aspekty, które potencjalnie przyczyniają się do funkcjonowania niezdrowego środowiska pracy.

Niekiedy firmy błędnie przypisują ludziom negatywne intencje, zarzucając pracownikom złą wolę jako główną przyczynę niechęci powrotu do biura, a takie nastawienie, szczególnie w sytuacji zwiększonej liczby zachorowań, może być osadzone w kontekście prywatnym – chęci uniknięcia zakażenia. Obecnie wydaje się, że w perspektywie długofalowej polityka wywierania nacisku lub wręcz zmuszania do powrotu do biura może się okazać nieskuteczna i szkodliwa, zarówno z punktu widzenia zdrowia pracowników, jak i ich percepcji odnośnie do sposobu działania organizacji w sytuacji kryzysowej.

Decydenci w firmach powinni się zagłębić w ten temat i potraktować go jako szansę. Nie należy się tu skłaniać ku prostym i powierzchownym rozwiązaniom.

Co nas czeka – praca z biura czy z domu?


Pandemia z pewnością przyspieszyła tendecje, które już wcześniej występowały w Polsce – obniżenie lojalności wobec pracodawcy i zwiększenie gotowości do zmiany pracy. Można by tu powiedzieć, że pokazała również, jak kruche bywają fundamenty wielu biznesów
i praktyk. Osoby poszukujące stabilności, innowacyjności w organizacji, uznania, partnerskich relacji czy równowagi, są obecnie mniej skłonne do kontynuacji niesatysfakcjonującej relacji z pracodawcą, co również znalazło odzwierciedlenie w naszych badaniach.

Wraz z rosnącą tendencją na temat elastyczności, wpisującej się w zbiorowe wyobrażenia o pracy biurowej, wiele firm na spadek lojalności próbuje odpowiedzieć obietnicą home office i traktuje tę formę pracy jako złoty środek rozwiązujący również inne problemy, które faktycznie powodują brak zaangażowania pracowników.

Wyzwania takie jak: brak/utrudniona ścieżka awansu, brak/ograniczona ścieżka rozwoju, brak relacji partnerskich itp.; poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: ile home office chcemy/powinniśmy zaoferować, stają się tak naprawdę pytaniem o to, co do tej pory nie działało w sposobie, w jakim traktujemy ludzi, co możemy zrobić, aby ich przy sobie zatrzymać, jakie doświadczenie pracowników chcemy tworzyć?

Bez względu na to, jak szczegółowo zagłębimy się w analizę przyszłości pracy zdalnej, faktem jest, że home office został zintegrowany z naszym myśleniem o pracy biurowej
i nie sposób go pominąć. Nie tylko wpłynął na codzienne doświadczenie zawodowe, ale także zmienił sposób życia pracowników biurowych, a te zmiany w stylu życia należy brać pod uwagę.

Pobierz cały raport

Napisz do naszych ekspertów

Autorzy

  • Małgorzata Niewińska

    Director

    Zdjęcie Małgorzata Niewińska