Artykuł

Jak lockdown w Chinach wpływa na globalny łańcuch dostaw?

Czy konsekwencje będą odczuwalne również w Polsce? Wyjaśniamy.

maja 27, 2022

Lockdown-w-Chinach-608x436

W związku z kolejną falą zachorowań na COVID-19 od drugiej połowy marca 2022 r. władze Chińskiej Republiki Ludowej podjęły decyzję o wprowadzeniu „twardego lockdownu” w jednym z kluczowych miast portowych świata – Szanghaju. Już teraz obserwowane są zatory oraz blokady wewnątrz kraju. Czy obecna sytuacja będzie miała wpływ na funkcjonowanie globalnych łańcuchów dostaw? Czy konsekwencje będą odczuwalne również w Polsce? Wyjaśniamy.

W okresie, gdy większość państw na świecie rozluźnia restrykcje i powraca do porządku społecznego sprzed epidemii, Chiny nie przestają stosować strategii „zero-COVID”.
W praktyce oznacza ona, że funkcjonowanie przedsiębiorstw i ograniczenia
w przemieszczaniu się nie zostaną zniesione aż do całkowitego wyeliminowania wirusa
ze społeczeństwa.

Największe zakłócenia we frachcie międzynarodowym

Znaczne problemy pojawiają się w największym na świecie porcie w Szanghaju. Utrudnienia w transporcie oraz niewystarczająca ilość dostępnych kierowców aut ciężarowych i pracowników magazynów powodują zatory. W miarę możliwości przewoźnicy starają się ratować poprzez przekierowanie frachtu do innych portów, jednak to rozwiązanie nie jest możliwe, gdy towar znajduje się już w magazynie lub na terminalu
w obrębie portu w Szanghaju.

Ograniczenia nie tylko w portach

Przewoźnicy lądowi również doświadczają utrudnień. Zamykane są autostrady i drogi łączące poszczególne miasta, na trasie których znajduje się wiele zakładów produkcyjnych i centrów logistycznych. Szacuje się, że niedostępne przejazdy mogły utrudnić dostępność nawet 30 mln chińskich kierowców aut dostawczych. Co więcej, brakuje pracowników, którzy wycofują się z obawy o pozytywny wynik testu na koronawirusa i przymusową izolację. Bez problemów nie obył się też fracht lotniczy – port lotniczy w Szanghaju został niemal zupełnie zamknięty, natomiast przepustowość lotnisk w innych częściach kraju została znacznie zmniejszona.

Skutki dla Polski

Zaburzenia w łańcuchach dostaw oraz wojna na Ukrainie w bezpośredni sposób wpływają na rosnącą w Polsce inflację. W najbliższych tygodniach możemy spodziewać się dodatkowych wzrostów cen towarów oraz opóźnień w dostawach komponentów do produkcji. Jednak dalszego rozwoju wydarzeń w obu tych krajach nie da się przewidzieć ze stu procentową skutecznością, ponieważ sytuacja zmienia się bardzo dynamicznie. Chińskie władze wskazują obecnie, że lockdown w Szanghaju powinien zostać stopniowo łagodzony od czerwca.



Jakie są prognozy dla handlu i dostaw w 2022 r.? Sprawdź tutaj.



Odpowiedzią zarządzenie ryzykiem

Doświadczenie ostatnich tygodni jasno pokazało przedsiębiorstwom, jak ważne jest dbanie o elastyczność i wytrzymałość własnych łańcuchów dostaw oraz ich dywersyfikacja. Od tego, czy w odpowiedni sposób przewidzieliśmy wpływ możliwych przyszłych zakłóceń na prawidłowe funkcjonowanie biznesu może zależeć ciągłość operacji w naszej firmie. W tym zakresie warto zaufać specjalistom, którzy pomogą przeanalizować obecne łańcuchy dostaw, określić obszary wymagające zmian oraz wskazać konkretne działania umożliwiające bardziej kompleksowe zarządzanie ryzykiem.

Napisz do naszego eksperta

Autor

  • Przemyslaw Pietak

    Head of Supply Chain

    Zdjęcie Przemyslaw Pietak

    Specjalizacja: Przemysław jest odpowiedzialny za rozwój linii usług Supply Chain Advisory w ramach CBRE, ściśle współparując z linią Industrial & Logistics Advisory & Transactions oraz funkcją Global / EMEA Supply Chain Advisory.