Artykuł
Ulice handlowe — powrót handlu walk in
października 16, 2023

Rynek handlowy w 2022 wykazał się dużą odpornością na czynniki ekonomiczne oraz 3 lata pandemii. To jednak sektor gospodarki bardzo zależny od nastrojów panujących
w społeczeństwie.
Prognozujemy, że popyt na powierzchnie handlowe, zarówno w szeroko rozumianych centrach handlowych, jak i na ulicach, będzie rozwijał się stabilnie w odpowiedzi
na potrzeby i oczekiwania konsumentów. Szczególne zainteresowanie nowoczesną powierzchnią handlową widzimy w obszarze parków handlowych, charakteryzujących się formułą „convenience”. Swoją odporność na ograniczenia w handlu pokazały również
ulice handlowe. Są one doskonałym miejscem rozwoju przestrzeni gastronomicznych, usługowych i rozrywkowych co czyni je niezmiernie atrakcyjnym obszarem miastotwórczym.
Czym są ulice handlowe?
Ulice handlowe to ulice wzdłuż, których zlokalizowane są różnorodne placówki handlowe, usługowe, gastronomiczne, niepowiązane w żaden inny sposób z pobliskim sąsiedztwem. Ulice handlowe to alternatywny kanał sprzedaży w stosunku do centrów handlowych, niebędących wobec nich konkurencją. Część marek poszukuje prestiżowych lokalizacji
w centrach miast i nie jest zainteresowana otwarciami swoich pierwszych lokalizacji
w galeriach handlowych, z uwagi na specyfikę ich produktu i inny profil klientów.
Przed latami dziewięćdziesiątymi XX wieku ulice handlowe, sklepy osiedlowe i bazary,
jak również domy towarowe były niemal jedynymi miejscami, gdzie Polacy mogli dokonywać zakupów. Od ponad 25 lat gospodarki wolnorynkowej stawiają one czoła konkurencji ze strony nowoczesnych obiektów handlowych oraz alternatywnych kanałów sprzedaży. To właśnie rynek produktów „niespożywczych” został niemal całkowicie zdominowany przez centra handlowe. Niezwykle ciekawe jest obserwowanie, jak odradzają się ulice handlowe, nawet po pandemii, która mocno zweryfikowała rynek handlowy.
Coraz częściej lokalizacją swojego sklepu na ulicy handlowej interesują się zarówno polskie jak i międzynarodowe marki, wynajmując przy nich lokale handlowe. Podobnie jak w miastach Europy Zachodniej, także w Polsce ulice handlowe mogą stać się uzupełnieniem oferty, jaką oferują centra handlowe.
Handel walk in — co to?
Handel walk in, tłumacząc z angielskiego to sklep lub usługa, do którego konsument może wejść bezpośrednio z ulicy. Handel walk in, czyli miejsce, do którego klient wejdzie bez większych przeszkód, bez pokonywania schodów lub większej trudności.
Dodatkowo, aby zwiększyć obroty sklepu znajdującego się na ulicy handlowej, należy wziąć pod uwagę czynniki decydujące o sukcesie, czyli lokalizację i widoczność.
Sklep, który jest położony w dogodnym miejscu w mieście, w odpowiednio dobranej lokalizacji do charakterystyki marki, będzie w pełni korzystał z dużej liczby przechodzących klientów. Warto wcześniej przeanalizować charakterystykę i głównych ulic handlowych oraz jaka klientela odwiedza daną ulicę handlową, by wynajmowana powierzchnia i wybrana lokalizacja przełożyła się na większe obroty i zyski.
Ulice handlowe a centra handlowe
Rynek centrów handlowych w Polsce osiągnął dojrzałość. Staje się on coraz bardziej nasycony tradycyjnymi centrami handlowymi, w szczególności w aglomeracjach.
Tam powierzchnia w budowie na koniec 1 kw. 2023 roku stanowiła jedynie 17% całości. Centra handlowe to miejsca spotkań, połączenie handlu z rozrywką. Osoby z większych miast doceniają możliwość wygodnych i sprawnych codziennych zakupów w centrach handlowych, a po drugie mieszkańcy mniejszych miejscowości korzystają z kompleksowej oferty towarów, bliżej miejsca zamieszkania.
Z drugiej strony, ulice handlowe charakteryzują się dużą dostępnością, lokalizacją
z dogodną komunikacją, lecz ich oferta może być bardziej zawężona, ukierunkowana na konkretnych konsumentów.
Najpopularniejsze ulice handlowe
Najpopularniejsze ulice handlowe w Polsce to ulice z największym potencjałem handlowym. Wyróżnia je połączenie prestiżowych obiektów handlowo-biurowych
z walorami turystycznymi miast. Rewitalizacja historycznych budynków oraz budowa nowych obiektów premium przekłada się na wzrost zainteresowania klientów,
oraz inwestorów.
W Polsce istnieją ulice handlowe takie jak Nowy Świat, Chmielna czy Mokotowska
w Warszawie, Floriańska i Grodzka w Krakowie, Piotrkowska w Łodzi, Świdnicka
we Wrocławiu, Półwiejska w Poznaniu, Długi Targ w Gdańsku czy Bohaterów Monte Casino.
Według naszych prognoz w ciągu najbliższych lat zasoby powierzchni handlowej na polskich ulicach handlowych mogą zwiększyć się o 15-20%. A prestiżowe adresy
w miastach będą wypełniać się najrozmaitszymi markami z rynku zagranicznego i polskiego.
Jeśli chcieliby Państwo omówić możliwości rozwoju rynku powierzchni handlowych handlu w Polsce w sposób bardziej szczegółowy, prosimy o kontakt z naszym zespołem.
Napisz do naszego eksperta
Autorzy
Renata Kamińska
Director, A&T Retail High Street
Specjalizacja: Renata zajmuje stanowisko Director w dziale powierzchni handlowych w CBRE. Obecnie jest zaangażowana w wynajem powierzchni handlowo-usługowych w budynkach biurowych oraz lokali na ulicach handlowych.