Artykuł

Trendy biurowe 2021

Trzy zmiany, których nie może pominąć dział HR

grudnia 6, 2021

office-hub-5-608x436

Rok 2020 wprowadził wyraźny podział na standardy „przed pandemią” i w „nowej rzeczywistości”. Praca zdalna przestała być przywilejem jedynie kadry zarządzającej.
I wszystko wskazuje na to, że czasy home office pozostaną z nami na dłużej.

Niezależnie od statystyk związanych z zakażeniami wirusem COVID-19. To jednak wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi o zmiany w sposobie zarządzania organizacją
i ludźmi. Na co zwrócić szczególną uwagę  w kontekście dbania o zasoby ludzie w firmie? To dobra podpowiedź  dla HR-owców i managerów, którym zależy na szeroko pojętym dobrostanie podwładnych. 

Kiedy w marcu minionego roku wprowadzono pierwszy lockdown, wstrzymaliśmy oddech.
I aktywności - zarówno prywatne, jak i te zawodowe. Przedsiębiorcy zmuszeni byli szukać nowych rozwiązań, umożliwiających kontynuowanie działalności biznesowej. Niemal z dnia na dzień trzeba było przystosować się do nowych zasad gry. Wygrali ci, którzy szybko odnaleźli się w nowych realiach. A poprzeczka została zawieszona naprawdę wysoko. Poniżej 3 najważniejsze zmiany, które nie mogą zostać pominięte przez działy HR i osoby zarządzające zespołami. 



Praca zdalna przestała być przywilejem 


Kiedyś praca zdalna przysługiwała jedynie pracownikom z większym zakresem odpowiedzialności. Pandemia i obostrzenia z nią związane zmieniły ten stan rzeczy. Prawdopodobnie bezpowrotnie. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez CBRE ponad 40% pracowników nie wróciło jeszcze do biura (Raport “Work from home 2021”, CBRE).  Spory odsetek pracowników ceni sobie możliwość hybrydowej pracy, czyli takiej
w której część obowiązków wykonuje w domu, a część w biurze, i chciałby zachować taką możliwość także po opanowaniu sytuacji związanej z COVID. 

Aż 28% badanych chce dalej korzystać z wirtualnego modelu pracy po zniesieniu ograniczeń. Za modelem hybrydowym, będącym kombinacją pracy z domu z jej tradycyjnym poprzednikiem, opowiada się 41%. Z kolei, przeciwnicy korzystania z pracy online stanowią 31% badanych. 

Co to oznacza w praktyce? Konieczność elastycznego podejścia do oczekiwań pracowników. Wiemy już, że specjaliści mogą pracować efektywnie(j), niekoniecznie siedząc w biurze. Inwestowanie w bardziej przemyślane przestrzenie biurowe, dopasowane do realnych potrzeb pracowników i wspierające przepływ informacji to obecnie podstawa w doborze powierzchni biurowej.  

Skoro tak, bądźmy otwarci na dopasowanie stylu pracy i formy zatrudnienia do potrzeb organizacji, konkretnych projektów i pracowników. Pomogą w tym na pewno spotkania
z pracownikami, grupy robocze, włączenie przedstawicieli pracowników do planowania aranżacji biura, a także skorzystanie z pomocy doświadczonego eksperta, który podpowie jak wdrożyć zmianę i stworzyć przestrzeń wspierającą funkcjonowanie firmy.  


Relacje i współpraca to ważna rzecz


Kiedy dom stał się przestrzenią biurową, pojawił się problem komunikacji z pozostałymi członkami zespołu. Do gry weszły różnego rodzaju komunikatory i inne nowinki technologiczne. „Spotkanie na Zoomie” są standardem w naszym rozkładzie dnia. 

Dostęp do internetu pozwala nam realizować zadania zespołowe przy dużym rozproszeniu pracowników. Nie rozwiązuje to jednak problemu kontaktów międzyludzkich. Możliwość rozmowy przy kawie, spotkania „twarzą w twarz”, wspólnej wymiany pomysłów. To bardzo ważne elementy, które wpływają na poczucie przynależności pracownika do firmy oraz jego psychiczny komfort. 

Według raportu "Work from home 2021" wśród pięciu najważniejszych wyzwań, z jakimi mierzyli się pracownicy w trakcie pandemii, na trzecim miejsc wymieniano poczucie odizolowania od zespołu. 

To znak dla pracodawców, że nie należy rezygnować z przestrzeni biurowej. Ta powinna być jednak urządzona ze smakiem, elastyczna w możliwościach aranżacyjnych i przyjazna dla pracowników. To w niej będą odbywać się cykliczne spotkania z zespołem oraz prace nad projektami, w przestrzeni coworkingowej. Trend ten na stałe wpisze się w funkcjonowanie nowoczesnych firm. 


Well-being to podstawa 


Minione miesiące przypomniały nam dobitnie, że najważniejsze jest zdrowie. Co ważne, zaczęto zwracać uwagę nie tylko na aspekt fizyczny, ale także nasze samopoczucie psychiczne. Funkcjonowanie w ciągłym napięciu i strachu, przeniesienie pracy do domu, utrata wartościowych kontaktów, czy nawet członków najbliższej rodziny. O pozostanie
w dobrej kondycji było (i jest!) trudno.  

Na szczęście pracodawcy coraz częściej zauważają potrzebę zadbania o stan psychiki swoich pracowników. 
 
Komunikatory zaczynają być wykorzystywane nie tylko do dyskutowania na tematy projektowe. Wspólne zajęcia oddechowe online z kolegami z biura (w czasie pracy) to coraz częściej norma. To jednak nie wszystko. 

Pomoc psychologa, wsparcie coacha, dodatkowe korzyści dla rodziców, którzy wykonują obowiązki służbowe „z dziećmi na kolanach”. Dobrostan pracowników stał się ważny
i wpłynął na postrzeganie benefitów pozapłacowych. Owocowe czwartki przestały mieć rację bytu w dobie pracy zdalnej. Podobnie, jak dofinansowania kart sportowych, z których w czasie lockdownu i tak nie można było skorzystać.  

Na atrakcyjności zyskały natomiast wszelkie formy wsparcia psychicznego i akcje prozdrowotne organizowane przez firmy. Jak wynika z cytowanego już raportu Click Meeging,  

Połowa ankietowanych nie chce od szefów dobrowolnej konsultacji z psychologiem ze względu na pracę zdalną. Przeciwnego zdania jest 22% respondentów, którzy deklarują chęć uzyskania takiej pomocy.  

Specjaliści alarmują, że najbliższe miesiące będą nasilać tę potrzebę. Pracodawcy chcący tworzyć stabilne i zaangażowane zespoły, nie mogą bagatelizować tego aspektu. Wypoczęty i zrelaksowany pracownik to… wydajniejszy i lepszy pracownik! Z tej przyczyny well-being na stałe wpisuje się (a przynajmniej powinien) w strategie działów HR na najbliższe lata.  

Napisz do naszych ekspertów

Autorzy

  • Małgorzata Niewińska

    Director

    Zdjęcie Małgorzata Niewińska
  • Katarzyna Gajewska

    Associate Director - Research

    Zdjęcie Katarzyna Gajewska