Artykuł
Plusy i minusy automatów paczkowych w budynkach. U kogo się sprawdzą, a u kogo nie?
Poznaj plusy i minusy instalacji automatów, takich jak paczkomaty i lunchomaty, w budynkach. Dowiedz się, gdzie się sprawdzą, a gdzie nie, i jak mogą ułatwić życie najemcom.
listopada 29, 2023

Pandemia zmieniła nasze przyzwyczajenia. Znaczny wzrost zakupów online w okresie pandemii Covid przyzwyczaił nas do szybkich i wygodnych dostaw do domu. Do dodawania produktów do wirtualnego koszyka miały też okazję przekonać się nowe grupy klientów, którzy do tej pory wybierali jedynie handel tradycyjny. Dzisiaj, gdy część firm zrezygnowała już
z przymusu pracy zdalnej na rzecz modelu hybrydowego, nie jesteśmy już stale w domu, jak w początkowej fazie pandemii. Zakupy on-line znowu musimy zawczasu rozplanować, aby móc odebrać przesyłkę w godzinach pracy firm kurierskich.
Zaadresowanie tego problemu może być dobrym sposobem na zwiększenie zadowolenia i utrzymanie długoterminowych relacji ze społecznością najemców. Zakupy online i model pracy hybrydowej weszły do naszego życia na stałe, dlatego warto zainwestować
w formaty, które je ułatwiają.
Praktyczne porady dotyczące wyboru automatów do budynków
Elastyczność, wygoda i możliwość dostosowania usług do własnego rytmu dnia stały się priorytetem. Co zatem zrobić, jeśli dostawę naszego zamówienia zaplanowano akurat na dzień, w którym pracujemy w biurze?
Scenariuszem często stosowanym przez pracowników jest przekierowywanie przesyłek bezpośrednio do recepcji budynkowej lub firmowej. Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie – oprócz kwestii estetycznej (stosy pudełek odkładanych w najbardziej reprezentatywnym miejscu organizacji), generuje też wiele wątpliwości co do bezpieczeństwa. Na powierzchni pojawiają się nowi i nieznani personelowi dostawcy.
Dodatkowo wymaga odpowiedniego projektu architektonicznego i zagospodarowania przestrzeni na ladę recepcyjną, a także dodatkowych pracowników (a tym samym wyższych opłat serwisowych).
Automaty paczkowe w przestrzeniach wspólnych, takim jak wejście do budynku,
są jednym z potencjalnych rozwiązań tego problemu.
Instalacja automatów paczkowych nie tylko jest w stanie wpłynąć na poprawę doświadczeń biurowych, ale też na wydajności pracowników recepcji, którzy nie będą musieli odrywać się od codziennych obowiązków, by przyjmować prywatne przesyłki.
Zalety i wady instalacji automatów w obiektach komercyjnych
Nasz kraj to europejski lider pod względem całkowitej liczby inteligentnych skrytek. Jest to też najchętniej wybierany system odbioru przesyłek – jak podaje raport CBRE „Trendy omnichannel w Polsce” wybiera je 65% kupujących. A zamówień przybywa: zgodnie
z danymi za okres od lipca do września 2023, Grupa InPost — jeden z liderów polskiego rynku KEP — obsłużyła ponad 210,4 mln przesyłek, co stanowi wzrost aż o 18%
w porównaniu z rokiem poprzednim.
Niekwestionowaną zaletą inteligentnych skrytek jest ogromna elastyczność w zakresie nadawania i odbierania paczek – można robić to nawet w nocy, jak i w niedziele i święta. Skrzynkowe automaty to też wygodne i oszczędzające czas rozwiązanie dla kurierów, którzy nie muszą rozwozić przesyłek pod indywidualne adresy.
Przypadki, w których automaty nie są optymalnym rozwiązaniem
Zdecydowaną wadą wynikającą z obecności skrytek na naszych przestrzeniach może być potrzeba ich monitorowania i utrzymywania czystości – niezbędne mogą okazać się częstsze sprawdzanie, czy w ich pobliżu nie są rozrzucane puste opakowania,
jak i ewentualna obecność personelu budynkowego w godzinach szczytu, na wypadek incydentów.
Ważne są również kwestie bezpieczeństwa. Jest to szczególnie wrażliwa kwestia w kontekście budynków, w których przestrzenie wynajmują np. ambasady lub urzędy,
z obawy przed aktami wandalizmu i terroryzmu.
Jak automaty ułatwiają życie najemcom budynków?
Zautomatyzowane udogodnienia promują nie tylko firmy kurierskie — w ślad za nimi podąża też branża gastronomiczna. W niektórych obiektach biurowych możemy dziś znaleźć tzw. Lunchomaty, czyli urządzenia podobne do automatów paczkowych,
które mają zastępować kantyny pracownicze.
Urządzenie może utrzymywać temperaturę posiłku nawet do 2 godzin od czasu dostawy, co daje pracownikom dużą elastyczność – nie muszą dostosowywać się do godzin pracy dostawców cateringów czy stołówek, co jest szczególnie ważne w przypadku osób pracujących np. w nietypowych godzinach. To też sposób na oszczędność czasu
i uniknięcie kolejek w porach obiadowych.
Cieszące zainteresowaniem stają się też zautomatyzowane lodówki ze skrytkami,
w których znajdziemy zdrowe przekąski, takie jak świeże owoce i warzywa, soki i inne produkty o krótkiej przydatności do spożycia.
Paczkomaty, kolektomaty, lunchomaty – kiedy warto je mieć?
Skrytki paczkowe, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie na ekologiczne rozwiązania w biznesie, mogą przyczynić się do zmniejszenia emisji spalin. Dzięki możliwości odbioru przesyłek w biurze pracownicy mogą unikać dodatkowych podróży samochodem po pracy, co przekłada się na mniejsze zanieczyszczenie środowiska.
Automaty paczkowe, wychodząc naprzeciw wyzwaniom związanym z ekologią
i zrównoważonym rozwojem, implementują różnorodne ekologiczne inicjatywy. Używanie czystej energii, integracja z systemami automatyki budynkowej dla efektywniejszego zużycia energii, instalacja oczyszczaczy powietrza oraz tworzenie zielonych ścianek to tylko niektóre z podejmowanych działań. Dodatkowo uwzględniony jest także aspekt społeczny tych działań, podkreślając ich wszechstronne korzyści dla środowiska i społeczeństwa.
Za przykład może służyć firma Inpost, która w 2022 roku wprowadziła „EkoZwroty”.
Nowa proekologiczna funkcjonalność pozwala oddawać do paczkomatów nieużywane,
lecz ciągle sprawne sprzęty elektroniczne, obuwie czy odzież. Stwarza to możliwość zaangażowania społeczności najemców w działalność dobroczynną.
Zastanawiasz się nad instalacją inteligentnych skrytek w swoich przestrzeniach biurowych, ale nie jesteś pewny, które rozwiązanie będzie najlepsze dla Twoich najemców? Skontaktuj się z naszymi ekspertami!