Artykuł

Jak w 2023 zapewnić odporność na zmiany nieruchomości handlowej?

Co czeka sektor nieruchomości komercyjnych w 2023 roku? Odpowiadamy!

kwietnia 21, 2023

odpornosć na zmiany, nieruchomosci handlowe 2023, jak zapewnic odporność

Rynek handlowy stale uwiarygadnia swoją odporność, nawet 3 lata po pandemii.
Popyt na powierzchnie handlowe będzie rozwijał się stabilnie w odpowiedzi na potrzeby i oczekiwania konsumentów: przybędzie parków handlowych oferujących zakupy w formule „convenience”, centra handlowe będą kontynuować rolę miejsc spotkań, zakupów i rozrywki, a ponad pojawią się nowe, ciekawe obiekty wielofunkcyjne, a także umacniać będzie się pozycja ulic handlowych. Co jeszcze
czeka ten sektor nieruchomości komercyjnych? Odpowiadamy!

Co czyni rynek handlowy odpornym na zawirowania ekonomiczne? Zgodnie z danymi
z GUS sprzedaż detaliczna w cenach stałych w 2022 roku wzrosła o 5% względem 2021 roku. Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży detalicznej wahał się na przestrzeni roku od 8,4% - 8,9% w miesiącach wiosenno-letnich do rekordowych 11,9% w listopadzie,
co prawdopodobnie było związane z licznymi sezonowymi promocjami (tzw. „Black Week”) oraz zakupami przedświątecznymi. Jednocześnie ceny towarów i usług konsumpcyjnych w 2022 roku wzrosły o 14,4% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Odporność na zmiany: nieruchomości handlowe w 2023

Odporność na zmiany w nieruchomościach handlowych to między innymi również zainteresowanie najemców polskim rynkiem. W roku 2022 na polskim podwórku zadebiutowały nowe marki zagraniczne m.in. DM Drogerie, Uniqlo, Jott czy Lovisa. Uniqlo
i Jott to marki odzieżowe pochodzące odpowiednio z Japonii i Francji, które na pierwsze sklepy w Polsce wybrały lokalizacje warszawskie. Równocześnie najszybciej rozwijającymi się kategoriami najemców pozostają sieci spożywcze, a do najbardziej widocznych ekspansji sieci doszło w sklepach Action, Dealz, Pepco i Tedi.

Zmiany w 2023 - nieruchomości handlowe

Popularnością wśród klientów cieszą się centra handlowe łączące ofertę zakupową
z gastronomiczną i usługowo – rozrywkową. Ta branża, by jeszcze silniej ugruntować swoją pozycje na rynku podjęła się szerokich działań proekologicznych, ESG.

odporność na zmiany w centrach handlowych, odporność na zmiany nieruchomości handlowej w 2023

Ponadto, niezależnie od specyfiki biznesu, sklepy i lokale usługowe inwestują w energooszczędność i redukcję zużycia energii.

Jak wytrzymały jest rynek ulic handlowych?

Duży potencjał widzimy w rozwoju ulice handlowe. Ścisłe centrum np. Warszawy posiada wieloletnie tradycje handlowe, czego przykładami mogą być dobrze znane od lat destynacje zakupowe jak Domy Towarowe Centrum - Wars Sawa Junior. Ruch w tych miejscach generowany jest nie tylko przez mieszkańców pobliskich osiedli, ale również pracownicy okolicznych biurowców oraz przez turystów. Ulice handlowe przyciągają
po pandemii na nowo gastronomię oraz marki z rynku dóbr luksusowych.

3 kluczowe kierunki dla rynku handlowego, które wpłyną na odporność tego biznesu

1. Priorytetowe traktowanie doświadczeń konsumentów

Po dwóch latach ograniczonych spotkań towarzyskich podczas pandemii, konsumenci tęsknili przeżywania doświadczeń na żywo.

Nasze badania pokazały jednak, że okresie turbulencji ekonomicznych, konsumenci
są skłonni do bardziej zrównoważonych i rozważnych wydatków dotyczących spędzania wolnego czasu. Jakość ponad ilość nabiera nowego znaczenia.. Oferta i jakość usług będą miały jeszcze większe niż dotychczasowe znaczenie w podejmowaniu decyzji przez konsumentów o kolejnych wydatkach. Ci, którzy dostarczą naprawdę wyjątkowe doświadczenia, z najlepszym poziomem usług, będą najlepiej przygotowani do pokonania obecnego spowolnienia gospodarczego.

2. Wykorzystanie sieci sklepów

W 2023 roku spodziewamy się, że sklepy stacjonarne będą nadal napędzać wyniki sprzedażowe. Nasz globalny raport Live-Work-Shop wykazał, że konsumenci preferują zakupy w sklepie w siedmiu z dziesięciu kategorii produktów, a obejrzenie produktu miało kluczowy wpływ na podjęcie decyzji zakupowej. Konsumenci będą chętnie odwiedzać sklepy detaliczne, by sprawdzić jakość produkty, przymierzyć, sprawdzić, by ostatecznie podjąć decyzję przed zakupem.

3. Utrzymanie koncentracji na ESG

Nasze badania wykazały, że 68% konsumentów jest bardziej świadomych problemów środowiskowych i społecznych, z którymi boryka się nasza planeta, niż miało to miejsce
w okresie przed pandemią. Czynniki zrównoważonego rozwoju mają różną wagę w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych w organizacjach. Jednakże obecnie niemal 1/3 inwestorów twierdzi, że zrównoważony rozwój wpływa na ich decyzje zawsze, zaś 7% twierdzi, że jest to największy czynnik decyzyjny.

W związku z presją na marże w 2023 roku, sieci mogą pokusić się o zepchnięcie ulepszeń ESG na dół listy swoich priorytetów. Jednakże, biorąc pod uwagę, że 26% konsumentów twierdzi, że przestało robić zakupy u danej marki ze względu na jej postawę ekologiczną lub społeczną, jest to temat, który sieci handlowe muszą nadal traktować priorytetowo, aby utrzymać udział w rynku.

Jeśli chcieliby Państwo omówić możliwości rozwoju rynku powierzchni handlowych handlu w Polsce w sposób bardziej szczegółowy, prosimy o kontakt z naszym zespołem.

Napisz do naszego eksperta

Autorzy