Artykuł
Monitorowanie zużycia mediów w budynkach komercyjnych
jako klucz do efektywności i atrakcyjności wynajmu
kwietnia 2, 2024

Monitorowanie zużycia mediów w nieruchomościach komercyjnych wpływa na ich efektywność energetyczną, dlatego jest obecnie jednym z priorytetów dla wielu właścicieli i zarządców tych obiektów. Znaczenie tego priorytetu rośnie i będzie rosnąć ze względu na aspekty ekologiczne i ekonomiczne. A jak powiązane są ze sobą atrakcyjność wynajmu i efektywność mediowa?
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie znaczenie ma dzisiaj efektywność energetyczna w wynajmie komercyjnym?
- Jakich oszczędności kosztów dzięki monitorowaniu mediów możemy oczekiwać?
- Które technologie zarządzania mediami w budynkach sprzyjają efektywności energetycznej?
- Jaki jest wpływ efektywności energetycznej na atrakcyjność wynajmu?
Znaczenie monitorowania zużycia mediów dla efektywności operacyjnej

Jak systemy monitorowania wpływają na koszty utrzymania nieruchomości
Skuteczne zarządzanie budynkami wymaga innowacyjnego podejścia. Jednym z kluczowych elementów tych strategii jest właśnie efektywność energetyczna w wynajmie komercyjnym. Implementacja systemów monitorowania znacząco wpływa na optymalizację kosztów utrzymania obiektów. Ich ograniczenia możemy się spodziewać w każdym wymienionym w poprzednim akapicie aspekcie.
To przede wszystkim:
- możliwość dokładnej analizy zużycia energii i identyfikacji obszarów, które należy usprawnić,
- szybka reakcja na problemy techniczne - np. nieszczelną instalację - minimalizująca koszty napraw i utrzymania,
- możliwość gromadzenia danych dotyczących zużycia i wydajności poszczególnych elementów infrastruktury nieruchomości, pozwalająca bardziej świadomie planować konserwację i naprawy, dzięki którym unikamy kosztownych awarii, a co przekłada się na długoterminową redukcję kosztów utrzymania.
Oszczędności kosztów dzięki monitorowaniu mediów to mniej wydatków związanych z eksploatacją. Ile można zaoszczędzić? Jak podaje GS Energia, jedna z firm zajmujących się audytem energetycznym: “(...) poprzez systematyczną obserwację i zrównoważone zarządzanie instalacjami, można zaoszczędzić między 5 a 15% energii elektrycznej i innych mediów. Proponowane rozwiązania nie wymagają angażowania dużego kapitału, a ich okres zwrotu jest relatywnie krótki”.
Technologiczne rozwiązania w zarządzaniu zużyciem mediów
Technologie zarządzania mediami w budynkach niosą ze sobą wiele korzyści: od automatyzacji procesów po dostępność danych w czasie rzeczywistym. Te innowacyjne rozwiązania nie tylko redukują koszty operacyjne, ale pozwalają także na bardziej zrównoważone korzystanie z zasobów. Należy jednak pamiętać, że konieczne jest zainstalowanie odpowiedniej liczby liczników energii elektrycznej, cieplnej i chłodniczej tak, aby móc prowadzić efektywną analizę zużycia. Wymaga to też przebudowy struktury opłat czynszowych, wyjęcie kosztów ogrzewania i chłodzenia z tzw. service charge liczonego w odniesieniu do 1 m2 powierzchni najmu i rozliczanie najemców za rzeczywiście zużytą energię.
Jakie rozwiązania technologiczne warto wziąć pod uwagę?
- BMS, czyli zaawansowane platformy integrujące różne systemy w budynku, umożliwiające zarządzanie oświetleniem, wentylacją, ogrzewaniem i kontrolę nad zużyciem energii. Analizują one dane z czujników i dostosowują parametry pracy instalacji do aktualnych warunków, minimalizując tym samym zużycie energii,
- inteligentne liczniki energii, które pozwalają na monitorowanie zużycia energii w czasie rzeczywistym i dostarczają dokładne dane na temat poszczególnych urządzeń oraz obszarów, które są np. “podejrzanie energochłonne”,
- systemy monitorowania online, czyli rozwiązania oparte na chmurze, umożliwiające dostęp do danych związanych z zużyciem mediów z dowolnego miejsca na świecie,
- aplikacje mobilne do zarządzania energią pozwalające na dostęp np. użytkownikom przestrzeni biurowych do informacji dotyczących zużycia mediów na swoich smartfonach,
- internet rzeczy (IoT), technologia umożliwiająca łączenie różnych urządzeń w jedną sieć i ich współpracę w celu zoptymalizowania zużycia mediów,
- systemy optymalizacji chłodzenia i ogrzewania służące do zarządzania temperaturą.
Oparte są one na algorytmach uczenia maszynowego. Pozwalają na dynamiczne dostosowanie ustawień klimatyzacji i ogrzewania do preferencji użytkowników. Są one swoistymi nakładkami na BMS, modyfikującymi zadane parametry w celu optymalizacji zużycia energii
Zwiększanie atrakcyjności wynajmu poprzez efektywność energetyczną
Atrakcyjność wynajmu i efektywność mediowa są dziś ściśle ze sobą powiązane. Właściciele i zarządcy nieruchomości dostrzegają, że inwestowanie w efektywność energetyczną przekłada się nie tylko na niższe rachunki, ale jest także istotnym elementem strategii zwiększania atrakcyjności nieruchomości w oczach potencjalnych najemców. Kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem i troską o środowisko stają się dla tej grupy coraz bardziej liczącymi się kryteriami wyboru miejsca pracy. Rośnie też świadomość faktu, że efektywność energetyczna wpływa na obniżenie kosztów eksploatacji, co jest coraz bardziej istotne w obliczu rosnących cen energii. Dodatkowym atutem nieruchomości efektywnych energetycznie jest większy komfort użytkowania. Dzięki nowoczesnym systemom ogrzewania, wentylacji i oświetlenia, najemcy mogą cieszyć się bardziej ergonomicznym i przyjaznym środowiskiem pracy. Inwestowanie w efektywność energetyczną to również szansa na pozyskanie cennych certyfikatów i wyróżnień związanych z realizacją polityki zrównoważonego rozwoju. Same korzyści!
Autorzy
Redakcja CBRE
Specjalizacja: Zespół Content Marketing zajmuje się przygotowaniem i dystrybucją materiałów na platformy CBRE. Na co dzień współpracuje ze specjalistami ze wszystkich linii biznesowych, dbając nie tylko o eksperckość, ale również atrakcyjną formę tworzonych treści.