Artykuł
Poland Market Outlook 2021 summary
sierpnia 31, 2021

Lipiec 2021
Po odmrożeniu gospodarki obecność w obiektach handlowych wzrosła, a inwestorzy chętniej realizują nowe projekty.
Podaż
W pierwszej połowie 2021 r. przybyło 110 tys. mkw. powierzchni handlowej. W budowie jest obecnie 250 tys. mkw., z czego 200 tys. mkw. ma zostać oddanych do użytku jeszcze
w 2021 roku — to o ponad jedną piątą więcej nowej powierzchni handlowej,
niż rok wcześniej.
Popyt
Sprzedaż detaliczna w okresie od marca do maja 2021 była o 13-21% wyższa,
niż w tym samym okresie w roku ubiegłym i średnio o 2% wyższa niż w 2019
w analogicznym miesiącach. Świadczy to o stopniowej odbudowie popytu. Jest też pozytywnym sygnałem dla sektora handlowego.
Czynsze
Liczba pustych lokali w galeriach mogła się zwiększyć w czasie pandemii, co może powodować presję na obniżkę czynszów. Ponadto, w czasie negocjacji najemcy zaczynają podnosić kwestie krótszych umów najmu i uzależnienia opłat od wysokości ich obrotów. Natomiast czynsze umowne w najlepszych centrach zakupowych są wciąż na stabilnym poziomie.
Nowe marki na polskim rynku
W pierwszej połowie tego roku, na polskim rynku pojawiło się kilka nowych marek. Zadebiutowały m.in. włoska klinika DentalPro, szwedzka Duxiana i niemiecka Rolf Benz
z artykułami wnętrzarskimi oraz marki modowe — włoska Camicissima i turecka Yargici. Pojawiła się także polska marka HalfPrice, należąca do grupy CCC oraz salon Lego.
W kolejnych miesiącach swój debiut w Polsce zapowiedziała niemiecka sieć drogerii DM-DrogerieMarkt.
Pełne podsumowanie pierwszego półrocza na polskim rynku nieruchomości handlowych oraz innych sektorów znajduje się w raporcie Market Outlook Polska 2021, przygotowanym przez Dział Doradztwa i Badań Rynku CBRE. Zapraszamy do lektury.