Artykuł

Lokal w galerii handlowej

Jakie są korzyści i co powinieneś wiedzieć przed podpisaniem umowy

maja 29, 2024

Zarządzanie przestrzenią handlową

Wynajem powierzchni w galerii handlowej ma swoje wady i zalety. Wszystkie dane z rynku wskazują jednak, że przynajmniej w obszarze dynamicznie rozwijającej się konkurencji ze strony sprzedaży online, sklepy w centrach handlowych mogą liczyć na stałe lub nawet rosnące obroty.

Z tego artykułu dowiesz się:
Jakie wady i zalety ma wynajem powierzchni w galerii handlowej?
Na jakie elementy zwrócić uwagę w umowie najmu w galerii handlowej?
Negocjacje najmu - jak je efektywnie przeprowadzić?

Dlaczego warto rozważyć lokal w galerii handlowej: korzyści i wady

Polska Rada Centrów Handlowych wskazuje, że “W pierwszej połowie 2023 r. w Polsce otwarto 12 nowych obiektów, w tym 1 centrum handlowe i 11 parków handlowych”. Zaznacza również, że pomimo inflacji obroty najemców rosną wynosząc o 7 proc. więcej w stosunku do ubiegłego roku. To oczywiście bardzo dobra wiadomość dla przedsiębiorców, którzy rozważają wynajem powierzchni w galerii handlowej. Zanim się jednak zdecydujemy, warto rozważyć wszystkie za i przeciw, a przede wszystkim zastanowić czy to, co oferujemy, znajdzie zainteresowanie u masowego odbiorcy i to takiego, który oczekuje kontaktu z produktem przed zakupem.

Argumenty za:

  • Bardzo duża ilość potencjalnych klientów.

  • Dodatkowe, korzystne wsparcie marketingowe w postaci kampanii reklamowych realizowanych przez galerie handlowe.

  • Poprawa wizerunku i podniesienie prestiżu marki, choć tu istotna jest strategia lokalizacyjna i wybór centrum handlowego, które uznawane jest właśnie za prestiżowe.

  • Wsparcie techniczne.

 

Argumenty przeciw:

  • Wysoki czynsz wynajmu powierzchni sklepowej (im bardziej punkt jest prestiżowy, tym wyższy czynsz).

  • Konieczność dostarczenia wysokich zabezpieczeń umowy najmu (umowa najmu jest podpisywana na czas określony - najczęściej 5 lat, bez możliwości wcześniejszego rozwiązania).

  • Konieczność ponoszenia kosztów opłat dodatkowych, np. ochrony obiektu, klimatyzacji i utrzymania powierzchni wspólnych.

  • Konieczność stosowania się do regulaminu i umowy, np. w kwestiach obowiązku pracy sklepu w określonych dniach i godzinach.

 

banner_text_retail

Elementy, na które zwrócić uwagę w umowie najmu w galerii handlowej

Bez względu na to czy dysponujemy siecią sklepów, czy też planujemy wynająć swoją pierwszą powierzchnię, w świetle prawa prowadzimy działalność gospodarczą, więc wymaga się od nas znajomości przepisów prawnych. Elementem, na który trzeba zwrócić uwagę jest czas trwania umowy najmu, warunki wypowiedzenia oraz na jakich zasadach rozliczane są koszty eksploatacyjne. Istotne są również kwestie związane ze zmianą i waloryzacją stawki czynszu, wysokością zabezpieczenia i ewentualnych kar umownych. Każdej umowie towarzyszy też szereg załączników, które należy równie wnikliwie przeanalizować. Będzie to przede wszystkim regulamin galerii handlowej i to tutaj znajdziemy informacje o dniach i godzinach otwarcia centrum).

Jak efektywnie negocjować warunki najmu w galerii?

Warto pamiętać, że pomimo iż naprzeciwko nas staje duża firma, mamy prawo oczekiwać elastyczności i negocjować optymalne warunki najmu powierzchni sklepowej. Negocjacje najmu są kluczowym momentem, w którym obie strony: najemca sklepu i wynajmujący reprezentujący obiekt handlowy, podejmują decyzję o współpracy i ustalają jej warunki. Jeśli nie mamy doświadczenia w tym obszarze, warto skorzystać ze wsparcia firmy doradczej, która poprzez profesjonalnie przeprowadzone negocjacje i wsparcie prawnicze pomoże nam uzgodnić optymalne warunki tej współpracy. CBRE ma w tym obszarze duże doświadczenie. Nasi specjaliści wiedzą przy tym, na co zwracać uwagę i w jakich punktach umowy wynajmujący potrafią być elastyczni. Na przykład pamiętając, że w interesie wynajmującego jest, by podpisać ją na jak najdłuższy okres czasowy, można – decydując się na tę opcję – powalczyć o niższy czynsz, itp.

Zarządzanie przestrzenią handlową - co jest najważniejsze?

Strategia lokalizacyjna jest jednym z istotniejszych aspektów, który powinien nam pomóc podjąć decyzję o tym, które centrum handlowe będzie dla nas najlepszym wyborem. Odpowiednio przeprowadzone negocjacje najmu dadzą nam z kolei okazję do tego, by sklep przynosił oczekiwane przychody. A kolejnym ważnym elementem jest zarządzanie przestrzenią handlową w taki sposób, by te przychody maksymalizować. To ono buduje naszą przewagę konkurencyjną. Opiera się na analizie kosztów prowadzących do identyfikacji obszarów wymagających zmiany, na maksymalnym wykorzystaniu korzystnej lokalizacji, prowadzeniu przemyślanych akcji marketingowych oraz świadomym realizowaniu działań customer journey rozpoczynających się od wejścia do sklepu, a kończących w domu klienta, do którego wrócił z zakupionym przez siebie produktem.

Posiadanie sklepu w galerii handlowej wiąże się z realnymi korzyściami, jeśli oferujemy produkty czy usługi do odbiorcy lubiącego duże centra i takie, z którymi chce on się zapoznać - dotknąć, zobaczyć, przymierzyć - przed zakupem. Pomimo rosnącej sprzedaży online, konsumenci nadal chętnie robią zakupy w miejscach, w których mają do dyspozycji wiele sklepów w jednym miejscu. Ten trend w najbliższych latach raczej się nie zmieni. Kluczem do sukcesu jest jednak zawsze dobrze wynegocjowana umowa najmu.


Autorzy

  • Redakcja CBRE

    Zdjęcie redakcja-cbre

    Specjalizacja: Zespół Content Marketing zajmuje się przygotowaniem i dystrybucją materiałów na platformy CBRE. Na co dzień współpracuje ze specjalistami ze wszystkich linii biznesowych, dbając nie tylko o eksperckość, ale również atrakcyjną formę tworzonych treści.