Artykuł

Koszty wynajmu biura

lutego 16, 2022

office-hub-1-608x436

Wynajem biura generuje koszty każdego miesiąca. Co wliczamy w finalny koszt wynajmu? Sprawdzenie wszystkich składowych budżetu, pomoże nam kontrolować
i ewentualnie zredukować nasze miesięczne wydatki na biuro. 


Koszt najmu powierzchni 

W ramach zawartej umowę najmu najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Jednak koszty miesięczne biura to nie tylko czynsz za wynajmowaną przestrzeń. Najemca ponosi koszty związane ze zużytymi mediami w swoim lokalu oraz zaliczki na poczet opłat eksploatacyjnych.  

 
Comiesięczna zaliczka na poczet opłat eksploatacyjnych zwykle uwzględnia m.in.: 
- Podatki i opłaty lokalne,
- Ubezpieczenia,
- Koszy zarządzania nieruchomością, 
- Koszty serwisów na nieruchomości m.in. technika, ochrona i sprzątanie, 
- Opłaty za użytkowanie wieczyste,
- Segregację i wywóz śmieci,
- Opłaty za media (zawierające oświetlenie, ogrzania, wodę i ścieki dla części wspólnych),
- Koszty związane z usługami telekomunikacyjnymi, 
- Utrzymanie wewnętrznej i zewnętrznej zieleni,
- Naprawy i przeglądy, 
- Materiały eksploatacyjne.

Powyższe punkty możemy rozgraniczyć na koszty stałe, których wysokość jest z góry określona w danym okresie jak chociażby podatek od nieruchomości i zmienne
np. wynikające ze zużycia mediów czy nieprzewidzianych napraw.
 

Przegląd oszczędności i tym samym próbę zmniejszenia kosztów, można rozpocząć
od kilku poniższych kroków. 

Rewizja wysokości poniesionych opłat  

Przy wynajmie przestrzeni biurowej, najemca ma prawo do weryfikacji kosztów wynikających z jej utrzymania. W każdym momencie można zwrócić się do zarządcy budynku, z prośbą o szczegółowe wyjaśnienie wysokości poniesionych opłat. Taka rewizja pozwoli nam na oszczędności. Dlaczego? 

Opłaty naliczane są w formie zaliczek za metr kwadratowy zajmowanej powierzchni. Podczas rewizji może okazać się, że wyliczenia były nieprecyzyjne, a przez to zawyżone. 

Podczas brania pod lupę miesięcznych kosztów, warto zerknąć na rozliczenia wynikające ze zużycia mediów. Należy przyjrzeć się podlicznikom i zweryfikować ich stan w stosunku do poniesionych opłat. Energia elektryczna stanowi blisko 20% wszystkich kosztów eksploatacyjnych, a będzie stanowić jeszcze większy udział ze względu na jej wysokie ceny na giełdzie.  

Dobrym rozwiązaniem jest inwestycja w inteligentne rozwiązania – tj. instalacja czujek ruchu, które aktywują światło w biurze, odnawialne źródła energii, zadajniki chłodu i ciepła z funkcją eko i sprzęty energooszczędne.  

Warto kontrolować nasze miesięczne opłaty za wynajem biura. Dzięki tej praktyce możemy zaoszczędzić na kilku pozycjach w budżecie firmy. 

Napisz do naszego eksperta

Autor