Artykuł

Koszty wynajmu biura

lutego 16, 2022

Koszty wynajmu biura

Wynajem biura generuje koszty każdego miesiąca. Co wliczamy w finalny koszt wynajmu? Sprawdzenie wszystkich składowych budżetu, pomoże nam kontrolować
i ewentualnie zredukować nasze miesięczne wydatki na biuro.

Koszt najmu powierzchni

W ramach zawartej umowę najmu najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Jednak koszty miesięczne biura to nie tylko czynsz za wynajmowaną przestrzeń. Najemca ponosi koszty związane ze zużytymi mediami w swoim lokalu
oraz zaliczki na poczet opłat eksploatacyjnych.

banner_text_office

Comiesięczna zaliczka na poczet opłat eksploatacyjnych zwykle uwzględnia m.in.:

  • Podatki i opłaty lokalne,
  • Ubezpieczenia,
  • Koszy zarządzania nieruchomością,
  • Koszty serwisów na nieruchomości m.in. technika, ochrona i sprzątanie,
  • Opłaty za użytkowanie wieczyste,
  • Segregację i wywóz śmieci,
  • Opłaty za media (zawierające oświetlenie, ogrzania, wodę i ścieki dla części wspólnych),
  • Koszty związane z usługami telekomunikacyjnymi,
  • Utrzymanie wewnętrznej i zewnętrznej zieleni,
  • Naprawy i przeglądy,
  • Materiały eksploatacyjne.

Powyższe punkty możemy rozgraniczyć na koszty stałe, których wysokość jest z góry określona w danym okresie jak chociażby podatek od nieruchomości i zmienne
np. wynikające ze zużycia mediów czy nieprzewidzianych napraw.

Przegląd oszczędności i tym samym próbę zmniejszenia kosztów, można rozpocząć od kilku poniższych kroków.

Rewizja wysokości poniesionych opłat

Przy wynajmie przestrzeni biurowej, najemca ma prawo do weryfikacji kosztów wynikających z jej utrzymania. W każdym momencie można zwrócić się do zarządcy budynku, z prośbą o szczegółowe wyjaśnienie wysokości poniesionych opłat. Taka rewizja pozwoli nam na oszczędności. Dlaczego?

Opłaty naliczane są w formie zaliczek za metr kwadratowy zajmowanej powierzchni. Podczas rewizji może okazać się, że wyliczenia były nieprecyzyjne, a przez to zawyżone.

Podczas brania pod lupę miesięcznych kosztów, warto zerknąć na rozliczenia wynikające ze zużycia mediów. Należy przyjrzeć się podlicznikom i zweryfikować ich stan w stosunku do poniesionych opłat. Energia elektryczna stanowi blisko 20% wszystkich kosztów eksploatacyjnych, a będzie stanowić jeszcze większy udział ze względu na jej wysokie ceny na giełdzie.

Dobrym rozwiązaniem jest inwestycja w inteligentne rozwiązania – tj. instalacja czujek ruchu, które aktywują światło w biurze, odnawialne źródła energii, zadajniki chłodu
i ciepła
z funkcją eko i sprzęty energooszczędne.

Warto kontrolować nasze miesięczne opłaty za wynajem biura. Dzięki tej praktyce możemy zaoszczędzić na kilku pozycjach w budżecie firmy.

Napisz do naszego eksperta

Autorzy

  • Redakcja CBRE

    Zdjęcie redakcja-cbre

    Specjalizacja: Zespół Content Marketing zajmuje się przygotowaniem i dystrybucją materiałów na platformy CBRE. Na co dzień współpracuje ze specjalistami ze wszystkich linii biznesowych, dbając nie tylko o eksperckość, ale również atrakcyjną formę tworzonych treści.