Artykuł
Elektromobilność jako klucz do wartości dodanej w wynajmie nieruchomości komercyjnych
marca 15, 2024

Elektromobilność w Polsce to nie tylko ekologiczny wybór, ale także strategiczna inwestycja w przyszłość zrównoważonego transportu. To jeden z elementów szeroko zakrojonego planu UE dotyczącego realizacji inicjatyw znanych pod nazwą Zielony Ład. Elektromobilność w nieruchomościach komercyjnych pełni tu istotną rolę.
Z tego artykułu dowiesz się:
- W jaki sposób elektromobilność w nieruchomościach komercyjnych podnosi wartość obiektów?
- Co zmienia Ustawa o elektromobilności?
- Jak sprawić, by trendy elektromobilności w wynajmie nieruchomości stały się jej atutem?
- Jak będzie wyglądać przyszłość nieruchomości komercyjnych z perspektywy elektromobilności?
Rola elektromobilności w podnoszeniu wartości nieruchomości komercyjnych
Z raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) wynika, że: “Prawie 170 tys. sztuk już za osiem lat wyniesie liczba nowo rejestrowanych osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych w Polsce. (...) To ponad 10 razy więcej niż w 2022 r.”. Powszechna jest opinia ekspertów, że znajdujemy się u progu rewolucji, choć prowadzone sukcesywnie przez PSPA w tym obszarze badania rynku wskazują na wiele barier hamujących ten proces. Są nimi m.in. cena elektrycznych samochodów, a także słabo rozwinięta infrastruktura ładowania tych pojazdów w Polsce. Nie zmienia to faktu, że szczególnie mieszkańcy dużych miast coraz częściej rozważają zakup samochodów BEV (Battery Electric Vehicle), czyli w pełni elektrycznych lub hybrydowych PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vevicle), częściowo konwencjonalnych, a częściowo elektrycznych. Popyt przekłada się na coraz większą potrzebę dostępu do stacji ładowania, a to z kolei sprawia, że nieruchomości komercyjne oferujące je swoim najemcom, zyskują na wartości i podnoszą swój prestiż. Ich obecność na parkingach czy w garażach staje się obowiązkowa także z innych względów, prawnych. Trendy elektromobilności w wynajmie nieruchomości wyznaczać będą zatem zarówno sami najemcy, jak i normy unijne.


Ustawa o elektromobilności jako element polityki Zielonego Ładu
Ustawa o elektromobilności jest jedną z inicjatyw wchodzących w skład Zielonego Ładu, polityki zmierzającej do osiągnięcia przez kraje Unii Europejskiej neutralności klimatycznej do 2050 roku. Polska, starając się dostosować do globalnych trendów związanych z ekologią i innowacyjnymi rozwiązaniami transportowymi, przyjęła tę ustawę. Nakłada ona na samorządy dążenie do zwiększenia udziału pojazdów elektrycznych w transporcie publicznym, a na osoby fizyczne i firmy - zakup od 2035 roku wyłącznie tego typu pojazdów. Za tym musi nadążać i dynamicznie się rozwijać infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych w nieruchomościach komercyjnych. Od tego roku, wraz z wejściem w życie unijnej dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), duża część firm europejskich, a zatem i polskich, jest zobowiązana do dogłębniejszego przedstawiania informacji dotyczących czynników ESG. To dlatego właściciele budynków, którzy upatrują w tych działaniach korzyści płynące z rosnącej wartości rynkowej nieruchomości, traktują obecnie zapewnienie infrastruktury przyjaznej pojazdom elektrycznym jako obowiązkowe wyposażenie parkingów.
Inwestycje w infrastrukturę ładowania jako atut dla wynajmu
I rzeczywiście, obecność ładowarek na parkingach i garażach przynależnych do budynków biurowych czy handlowych staje się w szybkim tempie atutem, który coraz częściej wpływa na decyzję o najmie powierzchni czy zakupie nieruchomości. Adaptacja nieruchomości komercyjnych do elektromobilności nie wiąże się z koniecznością uzyskania pozwolenia na budowę ani uzyskaniem koncesji na sprzedaż energii elektrycznej. Należy jedynie zgłosić roboty budowlane w urzędzie miasta lub starostwie powiatowym. Kwestie te normuje ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 22 lutego 2018 roku. Koszt stacji to obecnie kilkadziesiąt tysięcy złotych, jednak biorąc pod uwagę, jakie obowiązki dla właścicieli czy zarządców nieruchomości komercyjnych przewiduje nowelizacja ustawy o elektromobilności z 2021 roku, warto podejść do tej kwestii, jak do inwestycji w wartość dodaną obiektu. A nakazuje ona zagwarantowanie warunków do ładowania samochodów elektrycznych w przypadku każdego budowanego lub modernizowanego obiektu dostosowanych do założenia, że 20% aut parkujących jest z napędem elektrycznym. Co ważne, już niedługo, bo w przyszłym roku, ten obowiązek dotyczyć będzie wszystkich nieruchomości. Elektromobilność w nieruchomościach komercyjnych staje się więc czymś koniecznym, ale jednocześnie silnie wspiera dążenia zawarte w Zielonym Ładzie.
Przyszłość nieruchomości komercyjnych z perspektywy elektromobilności
Według raportu „Polish EV Outlook” przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, w ciągu ostatnich 12 miesięcy w Polsce : “ Liczba punktów ładowania zwiększyła się o ponad 1,5 tys. Łącznie w Polsce funkcjonuje 5829 (+35% r/r) ogólnodostępnych punktów, w tym 4362 AC (+31% r/r) oraz 1467 DC (+50% r/r)/. Największym udziałem w sieci infrastruktury ładowania w Polsce dysponują ładowarki o mocy do 22 kW (66%), ale liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW bardzo dynamicznie rośnie”. To jeszcze niewiele porównując np. sytuację w Japonii, gdzie już w 2016 roku istniało aż 40 tys. stacji ładujących, jednak pokazuje wzrostowy trend, w którym w najbliższych latach swój znaczny udział będzie miał nasz sektor. Trendy elektromobilności w wynajmie nieruchomości kształtują się tak, że już wkrótce każdy obiekt biurowy czy handlowy - szczególnie w dużych ośrodkach miejskich - zapewniać będzie dogodną infrastrukturę dla ładowania pojazdów elektrycznych.
Adaptacja nieruchomości komercyjnych do elektromobilności wiąże się z dodatkowymi kosztami. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że coraz częściej to właśnie najemcy pytają o obecność stacji ładowania pojazdów elektrycznych w garażach czy na parkingach, należy traktować ją jako konieczność, ale równocześnie korzystną inwestycję. Taką, która wpisuje się przy tym w szerszy europejski plan zrównoważonego rozwoju.
Adaptacja nieruchomości komercyjnych do elektromobilności wiąże się z dodatkowymi kosztami. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że coraz częściej to właśnie najemcy pytają o obecność stacji ładowania pojazdów elektrycznych w garażach czy na parkingach, należy traktować ją jako konieczność, ale równocześnie korzystną inwestycję. Taką, która wpisuje się przy tym w szerszy europejski plan zrównoważonego rozwoju.
Autorzy
Redakcja CBRE
Specjalizacja: Zespół Content Marketing zajmuje się przygotowaniem i dystrybucją materiałów na platformy CBRE. Na co dzień współpracuje ze specjalistami ze wszystkich linii biznesowych, dbając nie tylko o eksperckość, ale również atrakcyjną formę tworzonych treści.