27 maja, 2022

W związku z kolejną falą zachorowań na COVID-19 od drugiej połowy marca 2022 r. władze Chińskiej Republiki Ludowej podjęły decyzję o wprowadzeniu „twardego lockdownu” w jednym z kluczowych miast portowych świata – Szanghaju. Już teraz obserwowane są zatory oraz blokady wewnątrz kraju. Czy obecna sytuacja będzie miała wpływ na funkcjonowanie globalnych łańcuchów dostaw? Czy konsekwencje będą odczuwalne również w Polsce? Wyjaśniamy.

W okresie, gdy większość państw na świecie rozluźnia restrykcje i powraca do porządku społecznego sprzed epidemii, Chiny nie przestają stosować strategii „zero-COVID”. W praktyce oznacza ona, że funkcjonowanie przedsiębiorstw i ograniczenia w przemieszczaniu się nie zostaną zniesione aż do całkowitego wyeliminowania wirusa ze społeczeństwa.

Największe zakłócenia we frachcie międzynarodowym


Znaczne problemy pojawiają się w największym na świecie porcie w Szanghaju. Utrudnienia w transporcie oraz niewystarczająca ilość dostępnych kierowców aut ciężarowych i pracowników magazynów powodują zatory. W miarę możliwości przewoźnicy starają się ratować poprzez przekierowanie frachtu do innych portów, jednak to rozwiązanie nie jest możliwe, gdy towar znajduje się już w magazynie lub na terminalu w obrębie portu w Szanghaju.

Ograniczenia nie tylko w portach


Przewoźnicy lądowi również doświadczają utrudnień. Zamykane są autostrady i drogi łączące poszczególne miasta, na trasie których znajduje się wiele zakładów produkcyjnych i centrów logistycznych. Szacuje się, że niedostępne przejazdy mogły utrudnić dostępność nawet 30 mln chińskich kierowców aut dostawczych. Co więcej, brakuje pracowników, którzy wycofują się z obawy o pozytywny wynik testu na koronawirusa i przymusową izolację. Bez problemów nie obył się też fracht lotniczy – port lotniczy w Szanghaju został niemal zupełnie zamknięty, natomiast przepustowość lotnisk w innych częściach kraju została znacznie zmniejszona.

Skutki dla Polski


Zaburzenia w łańcuchach dostaw oraz wojna na Ukrainie w bezpośredni sposób wpływają na rosnącą w Polsce inflację. W najbliższych tygodniach możemy spodziewać się dodatkowych wzrostów cen towarów oraz opóźnień w dostawach komponentów do produkcji. Jednak dalszego rozwoju wydarzeń w obu tych krajach nie da się przewidzieć ze stu procentową skutecznością, ponieważ sytuacja zmienia się bardzo dynamicznie. Chińskie władze wskazują obecnie, że lockdown w Szanghaju powinien zostać stopniowo łagodzony od czerwca.



Jakie są prognozy dla handlu i dostaw w 2022 r.? Sprawdź tutaj.



Odpowiedzią zarządzenie ryzykiem


Doświadczenie ostatnich tygodni jasno pokazało przedsiębiorstwom, jak ważne jest dbanie o elastyczność i wytrzymałość własnych łańcuchów dostaw oraz ich dywersyfikacja. Od tego, czy w odpowiedni sposób przewidzieliśmy wpływ możliwych przyszłych zakłóceń na prawidłowe funkcjonowanie biznesu może zależeć ciągłość operacji w naszej firmie. W tym zakresie warto zaufać specjalistom, którzy pomogą przeanalizować obecne łańcuchy dostaw, określić obszary wymagające zmian oraz wskazać konkretne działania umożliwiające bardziej kompleksowe zarządzanie ryzykiem.

Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy do kontaktu.

przemyslaw_pietak_326x248
Przemysław Piętak
Supply Chain Advisory Director, A&T Industrial & Logistics Poland

Wyślij wiadomość do:

Zobacz inne artykuły powiązane z INDUSTRIAL HUB

Jak wybrać najlepszą lokalizację dla magazynu?

Jak wybrać najlepszą lokalizację dla magazynu?

Najważniejsze elementy analizy i wyboru lokalizacji
Już 3 na 4 najemców poszukuje powierzchni magazynowych

Już 3 na 4 najemców poszukuje powierzchni magazynowych

Wyniki raportu CBRE „European Logistics Occupier Survey 2022”
Data Center – jaka lokalizacja dla data center?

Data Center – jaka lokalizacja dla data center?

Jak szukać lokalizacji pod Data Center?

Wróć do strony głównej bloga