10 maja, 2021

W obecnych czasach lockdown, kiedy działalność firm gastronomicznych ograniczona jest wyłącznie do sprzedaży na wynos, rośnie popularność tzw. dark kitchen (zwanych również cloud kitchen). To miejsca, które skupiają kilka restauracji pod jednym dachem, z ofertą dań wyłącznie na dowóz.

Rynek multikuchni jest jeszcze w Polsce niedojrzały – działa u nas na razie kilku operatorów, ale obserwujemy rosnące zainteresowanie tym sektorem. Na czym polega ten koncept i czy jest dobrą alternatywą na czas pandemii, dowiecie się z poniższego artykułu.

CO TO JEST DARK KITCHEN?

Dark kitchen to wspólna przestrzeń wykorzystywana przez kilka lub więcej restauracji do przygotowywania i dystrybucji zamówień przez internet. Działają one głównie w dwóch modelach – kiedy to cloud kitchen zarządzana jest przez dostawcę np. Uber Eats, Glovo czy Volt lub zajmują się tym bezpośrednio restauracje, które wspólnie dzielą przestrzeń.

GDZIE SĄ ZLOKALIZOWANE MULTIKUCHNIE RESTAURACJI?

Punkty te są najczęściej usytuowane w dużych miastach, głównie w lokalizacjach tzw. drugiej, a nawet trzeciej kategorii (poza centrum miasta).

Przeważnie powstają w magazynach na obrzeżach miast lub innych miejscach bez widocznej ekspozycji. Wiele z nich mieści się również w specjalnych kontenerach, wyposażonych w sprzęt kuchenny, które stawia się w rejonach z największą liczbą zamówień.

CZY TO SIĘ OPŁACA?

W czasie pandemii, kiedy rośnie liczba zamówień posiłków on-line, dark kitchen wydaje się jedynym formatem, który ma rację bytu dla gastronomii. Pomaga na zwiększenie wydajności, zasięgu i przychodów, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów operacyjnych.

Stawki czynszów są znacznie niższe niż w przypadku długoterminowych umów najmu tradycyjnych lokali gastronomicznych.

Poza możliwością dotarcia do większej liczby klientów, zaletą są również informacje o ich preferencjach kulinarnych i częstotliwości korzystania z usługi, zbieranych z pomocą aplikacji do zamawiania posiłków.

Jest to również dobry sposób na sprawdzenie swojej marki, zanim właściciel zdecyduje się na wynajem powierzchni na tradycyjną restaurację. Jeżeli popyt na daną kuchnię jest duży, warto wtedy rozważyć rozszerzenie swojej działalności o lokal zlokalizowany blisko swoich klientów, którzy na co dzień pracują w centrum miast.

BENEFITY DARK KITCHEN DLA KLIENTÓW

Główną zaletą tego typu formatów jest różnorodność oferty i szybszy czas dostawy. Dark kitchen, w odróżnieniu od klasycznych punktów gastronomicznych, obsługuje wyłącznie zamówienia on-line. Wirtualne restauracje są przeważnie usytuowane w lokalizacjach poza centrum, często w kilku dzielnicach, co pozwala na skrócenie dowozu posiłku nawet o 30 min w porównaniu do zwykłych lokali. Jakość jedzenia nie odbiega od tej przygotowywanej w standardowych restauracjach.

JAK SIĘ ROZWIJA SEKTOR MULTIKUCHNI W POLSCE

Rynek dark kitchen jest w Polsce jeszcze niedojrzały. Część restauratorów, zmuszonych przez przedłużające się okresy lockdown do przeformatowania swojego biznesu, zupełnie nieświadomie weszło płynnie w format multikuchni.

W Polsce działa formalnie jedynie kilku operatorów m.in. Rebel Tang, Cookout Kitchen, czy otwierany właśnie w Warszawie pilotażowo Ghost Burger by Mr. Pancake i Pizza Boyz z planami na wprowadzenie tego formatu do ich całej sieci franczyzowej.

Obserwujemy wzrost zainteresowania tym konceptem i przewidujemy, że sektor ten będzie się profesjonalizował i rozwijał zarówno w Europie, jak i w naszym kraju.

Cookout Kitchen to dark kitchen zapewniający infrastrukturę dla restauracji pragnących rozwijać się w modelu delivery-only. W naszym koncepcie operatorzy gastronomiczni będą mogli wynająć w pełni wyposażoną prywatną przestrzeń kuchenną wraz z dostępem do przestrzeni wspólnych takich jak magazyny, chłodnie czy zmywalnia. Będziemy zapewniać również system, który ułatwi wirtualnym restauracjom zarządzanie sprzedażą oraz takie usługi jak wspólna recepcja, z której nasza obsługa wydawać będzie zamówienia kierowcom. Aktualnie skupiamy się na Warszawie, gdzie w jednym z naszych obiektów będziemy współpracować z restauratorami, którzy opierają swój biznes wyłącznie na zamówieniach online, głównie za pośrednictwem zewnętrznych platform mobilnych, takich jak Uber Eats, Glovo czy Pyszne.pl. Pomimo, że model dark kitchen nie przewiduje przyjmowania gości w lokalu, to sukces jest ściśle zgodny z mantrą rynku nieruchomości, jaką jest „lokalizacja, lokalizacja i lokalizacja”. Cookout przy wsparciu CBRE precyzyjnie dobiera przestrzenie ze szczególnym uwzględnieniem gęstości zaludnienia w promieniu dostaw oraz wygodnego dostępu dla aut dostawców przychodzących i kurierów odbierających zamówienia dla klienta.” - Zuzanna Przysucha, CEO Cookout Kitchen

WARTOŚĆ RYNKU DARK KITCHEN

Rynek cloud kitchen w Europie w 2019 roku był wart ponad 200 mln USD. W roku ubiegłym wartość ta prawie się podwoiła. Prognozuje się, że w 2021 może przekroczyć aż 600 mln USD. Jest to spowodowane głównie pandemią, podczas której odnotowujemy bardzo dynamiczny rozwój rynku dostaw on-line.


W CBRE reprezentujemy zarówno najemców, jak również deweloperów i inwestorów powierzchni handlowych. Jedną z naszych specjalizacji jest rynek dark kitchen i ulic handlowych. Zapraszamy do współpracy!