30 sierpnia, 2021

Z badań CBRE wynika, że sprzedaż e-commerce w Europie w latach 2020-2025 wzrośnie aż o 298 mld dolarów. Handel elektroniczny rozwijał się dynamicznie od kilku lat, ale znacznie przyspieszył w trakcie pandemii. Zmieniły się nasze nawyki zakupowe, co a co za tym idzie – znaczny wzrost aktywności e-commerce. Z poniższego artykułu dowiecie się, jak dynamicznie rozwija się ten sektor.

W CIĄGU TRZECH LAT POWSTANIE 28 MLN MKW. POWIERZCHNI LOGISTYCZNEJ NA POTRZEBY SEKTORA E-COMMERCE

CBRE szacuje, że sprzedaż e-commerce w Europie w latach 2020-2025 wzrośnie o 298 mld dolarów, co wygeneruje zapotrzebowanie na dodatkowe ok. 28 mln mkw. powierzchni logistycznej. 
Pod względem rozwoju e-commerce, Polska plasuje się na wysokim miejscu w Europie. Na rodzimym rynku obserwujemy trend wzrostowy sprzedaży internetowej, która do 2025 roku obejmie nawet do 20% całkowitego wolumenu. Wyprzedzimy takie kraje jak m.in. Szwecja, Francja czy Hiszpania, gdzie ten wskaźnik będzie mniejszy. W Polsce jest obecnie w budowie aż 2,5 mln mkw. powierzchni magazynowej, z czego bardzo duża część jest dedykowana e-commerce.

WZROST SPRZEDAŻY E-COMMERCE O 150%

Na przestrzeni ostatnich pięciu lat całkowita sprzedaż e-commerce w Europie zwiększyła się o 150%, przy czym sprzedaż online wzrosła z 7% całego rynku w 2015 roku do 13% w 2020 roku.
Wraz z rozwojem handlu internetowego, rekordowe wyniki odnotowuje również rynek nieruchomości logistycznych. Obserwujemy też silny trend inwestowania w poprawę łańcucha dostaw i wdrażania nowoczesnych technologii, co dodatkowo napędza rozwój tego sektora.

POLSKA Z WYSOKĄ POZYCJĄ W EUROPIE POD WZGLĘDEM ROZWOJU E-COMMERCE

Sektor e-commerce jest dosyć spolaryzowany na naszym kontynencie. Kraje takie jak Wielka Brytania czy Holandia mają bardzo dynamicznie rozwijający się handel elektroniczny. Natomiast Portugalia, Włochy czy Hiszpania są mniej ugruntowane. Czym się różnią te rynki? Eksperci CBRE wskazali czynniki, które determinują tempo wzrostu handlu elektronicznego. Kluczowymi są m.in. populacja zamieszkująca miasta, zatrudnienie w usługach, kompetencje cyfrowe społeczeństwa, popularność płatności zdalnych, dominujący gracz na rynku e-commerce czy infrastruktura transportowa. Na podstawie tych czynników oszacowano, jak w latach 2020-2025 wpłyną one na rozwój handlu elektronicznego w poszczególnych krajach.
Liderem w Europie w rozwoju e-commerce będzie Wielka Brytania. W ciągu pięciu lat udział sprzedaży online w ogólnej sprzedaży wzrośnie z ok. 25% w 2020 roku do aż ok. 32% w 2025 roku. Na drugim miejscu znajduje się Holandia, gdzie aktualny 17% udział handlu elektronicznego wzrośnie do aż 26% w 2025 roku. Pierwszą trójkę zamykają Czechy, ze wzrostem z ok. 15% do ok. 20% w 2025 roku. Tuż za podium plasują Niemcy oraz Polska z podobnym wynikiem dotyczącym prognozy rozwoju sektora e-commerce – wzrost z poziomu ok. 15% udziału handlu elektronicznego we wszystkich transakcjach do ok. 20%. Oznacza to, że jedną piątą wolumenu handlowego stanowić będą transakcje dokonywane w internecie.
Polska jako jeden z liderów rozwoju e-commerce, znacznie wyprzedza takie kraje jak Hiszpania, Portugalia czy Włochy, gdzie udział handlu elektronicznego dopiero w 2025 roku zbliży się do tego, który odnotowujemy teraz na naszym rynku. 
Mamy dobrze rozwiniętą infrastrukturę, a położenie geograficzne w centrum Europy dodatkowo działa na naszą korzyść. Polacy polubili również płatności mobilne. Kompetencje cyfrowe i dostęp do internetu jest w Polsce na wysokim poziomie, co pozwoli na dalszy rozwój e-commerce w naszym kraju.

W CBRE mamy ekspertów od rynku magazynowego i łańcucha dostaw. Jeżeli poszukujesz powierzchni logistycznej w dowolnej lokalizacji w Polsce, zapraszamy do kontaktu.