25 sierpnia, 2020

Wyspa jest świetnym konceptem do sprawdzenia danej marki i często pierwszym krokiem przed jej ekspansją do lokalu. 

Dzięki odpowiedniej lokalizacji o dużym natężeniu ruchu, marka może zdobyć rzeszę stałych klientów, wzmocnić swoją rozpoznawalność , a w kolejnych etapach planować dalszy rozwój np. w ramach danego centrum, ale też rozszerzać działalność o inne galerie i miasta.

Wyspa sprawdza się  również jako uwiarygodnienie dla marek, które  są już obecne na rynku, ale rozwijały się do tej pory tylko online – umożliwia kolejny „point of sale” dla potencjalnych klientów, którzy preferują zakupy offline. Przed dokonaniem zakupów w sieci, klienci chętnie odwiedzą stoisko, na którym można wypróbować lub poznać na żywo dany produkt (np. kosmetyki, perfumy, akcesoria, biżuteria) lub mini show-room marki modowej.

Stoiska są również atrakcyjne dla firm oferujących usługi np. manicure czy naprawa telefonów.

KTÓRA LOKALIZACJA W GALERII JEST NAJLEPSZA NA WYSPĘ?


Centra handlowe mają często wyznaczone miejsca, w których mogą stać wyspy. Jest to głównie związane z przepisami przeciwpożarowymi, lokalizacją potrzebnych mediów i ich przyłączy, a także z sąsiedztwem dużych najemców lokalowych, którzy zastrzegają w umowach najmu odpowiednie warunki widoczności ich witryn sklepowych.

Najlepsze miejsca na wyspy to tzw. lokalizacje trafikowe, czyli o dużym natężeniu ruchu, m.in. główne arterie galerii, sąsiedztwo sklepów modowych lub linie kas supermarketów.

Lokalizację można dobierać również tematycznie np. najemcy z branży gastronomicznej czy producenci żywności wybierają najchętniej sąsiedztwo dużego operatora spożywczego/supermarketu lub food court (miejsce przeznaczone na działalność lokali gastronomicznych), gdzie ich oferta będzie uzupełnieniem i wzbogaceniem asortymentu.

Czasami najlepsze lokalizacje są wynajmowane tylko na krótki czas, gdyż są to tzw. miejsca promocyjne/eventowe, ale zdarza się, że przy odpowiednich negocjacjach, właściciel centrum handlowego daje się przekonać do udostępnienia takiego miejsca na dłuższy czas na wyspę.


KONCEPT I PROJEKTOWANIE WYSPY


Zaczynamy od ustalenia, gdzie nasza marka sprawdzi się najlepiej – w jakim mieście, jakim centrum handlowym i w której lokalizacji w samym obiekcie (np. tylko parter, sąsiedztwo modowe).

Część centrów handlowych ma swój wzór stoisk (choć zdarza się to coraz rzadziej) lub przynajmniej wytyczne, do których najemca wyspy musi się dostosować. Zdarza się, że właściciel centrum chce mieć wpływ na każdy szczegół wyspy – koncept, wygląd, a nawet rodzaj mebli i ich ustawienie.

Przy tworzeniu konceptu należy wziąć pod uwagę również specyfikację techniczną. Wyspa musi spełniać wymagania p.poż., mieć określoną wysokość i szerokość, aby nie zasłaniała witryn sklepowych oraz nie blokowała ciągu komunikacyjnego, ani wyjść ewakuacyjnych galerii. Oprócz dokładnych wymiarów, należy również określić z jakich materiałów będzie wykonana i jakich mebli użyjemy.

Na tym etapie ważne jest też określenie niezbędnych przyłączy mediów – czy potrzebny jest tylko prąd czy również woda np.  w obiegu zamkniętym na potrzeby punktu gastronomicznego.

Adaptacja – wyspa może być zamontowana bardzo szybko np. w ciągu jednej nocy. Łatwo ją również przenieść w inne miejsce. 

Relokacja w ramach tej samej galerii może nastąpić na prośbę najemcy (w przypadku, kiedy poprzednia lokalizacja nie sprawdzi się i obroty są niskie) lub wynajmującego (np. kiedy zmienia się koncept galerii i właściciel przenosi wszystkich najemców danej branży na inne piętro/w inne miejsce).


ILE KOSZTUJE WYNAJĘCIE WYSPY W CENTRUM HANDLOWYM?


W odróżnieniu od lokalu tradycyjnego, całkowity koszt wyspy, czyli czynsz, nie jest kalkulowany za m kw., ale jest najczęściej ustalany w całości (w euro lub pln) miesięcznie, do tego może być doliczona zryczałtowana opłata serwisowa i ryczałt za media. Zdarza się  czasami czynsz od obrotu, ale ma to miejsce tylko w największych centrach handlowych.

Zabezpieczeniem umowy najmu stoisk pasażowych jest najczęściej 2-3 miesięczny czynsz.

Okres najmu stoisk pasażowych różni się od tych w tradycyjnych lokalach. Wyspę można wynająć na krótszy czas np. 6-12 miesięcy (czasami tylko 3 miesiące), ale zdarza się, że najemcy lub wynajmujący preferują podpisanie umów długoterminowych.

Umowy najmu na wyspę nie są tak obszerne jak w przypadku lokali, gdyż podpisuje się je na krótszy czas, zatem negocjacje trwają znacznie krócej.


WYZWANIA STOJĄCE PRZED NAJEMCĄ


Jeśli zależy nam na skalowaniu biznesu i rozwoju punktów sprzedaży, warto już na początkowym etapie opracować strategię rozwoju marki. W jej ramach określamy ile wysp potrzebujemy, w jakich miastach i jakich centrach handlowych je uruchomić. Zaczynamy przeważnie od dużych miast, następnie, po nasyceniu w aglomeracjach, przechodzimy do lokalizacji w mniejszych miastach.

W CBRE wspieramy proces najmu na każdym etapie – od pomocy przy tworzeniu strategii szytej pod dany produkt/usługę, poprzez rekomendacje danych obiektów handlowych, wybór lokalizacji w samej galerii i negocjacje warunków finansowych lub renegocjacje podpisanych już umów najmu.

Już sam etap wyboru lokalizacji bywa często trudny i wymaga również kreatywności – bardzo często trzeba „sprzedać” koncept wynajmującemu i przekonać go, żeby w ogóle przystąpił do rozmów – np. w przypadku gdy w galerii jest już kilka wysp danej branży i właściciel nie jest zainteresowany kolejną.

Zdarzają się również sytuacje, gdy właścicieli należy przekonać, że lokalizacje, które wcześniej nie były przeznaczone na wyspę (np. wykorzystywano je wyłącznie do celów promocyjnych, eventowych), sprawdzą się dla danego konceptu marki i przyniosą długofalowy zysk zarówno dla najemcy, jak i wynajmującego.

Przy ustalaniu warunków umów najmu,  sugerujemy kolejne kroki negocjacji i po akceptacji najemcy, przeprowadzamy je w Twoim imieniu, koordynujemy cały proces oraz  dbamy, aby w umowa spełniała standardy rynkowe i zawierała ustalone warunki finansowe.

Naszą przewagą jest również wiedza o stawkach czynszowych w danych lokalizacjach, dzięki czemu startujemy z lepszej pozycji negocjacyjnej. Również  nasze relacje z właścicielami galerii, nabyte dzięki wieloletniemu doświadczeniu, bliskiej współpracy i bieżącym kontaktom, skutkują sprawnym i szybkim procesem negocjacji.

Jeśli myślisz o wynajmie wyspy w centrum handlowym, skontaktuj się z nami. Przedstawimy Ci nasze dotychczasowe realizacje, case studies, doradzimy w kwestii lokalizacji i strategii, aby zmaksymalizować zyski z Twojego sklepu. 

 

Zakaz handlu w niedziele - rachunek zysków i strat

Zakaz handlu w niedziele - rachunek zysków i strat

Co się zmieniło po 3 latach od wprowadzania ustawy?
Pomóż klientom zachować bezpieczeństwo podczas zakupów – poradnik

Pomóż klientom zachować bezpieczeństwo podczas zakupów – poradnik

Sprawdź zestawienie 3 prostych kroków, które pomogą Twoim klientom bezpiecznie zrobić zakupy.
Jak wynająć lokal przy ulicy handlowej?

Jak wynająć lokal przy ulicy handlowej?

Chcesz otworzyć lokal usługowy lub gastronomiczny "na mieście"? Nasz materiał pomoże Ci przygotowac się do tej decyzji!