27 października, 2021
CSR W CENTRACH HANDLOWYCH

Centra i galerie handlowe pełnią wiele funkcji – poza zakupową, usługową i rozrywkową, dbają również o zrównoważony rozwój i lokalną społeczność. Na czym polega społeczna odpowiedzialność biznesu (z ang. CSR) w tego typu obiektach, dowiecie się z poniższego artykułu.


CZY CSR JEST WAŻNY DLA WŁAŚCICIELI OBIEKTÓW HANDLOWYCH? CZY NAJEMCY I KLIENCI OCZEKUJĄ TAKICH DZIAŁAŃ?  

CSR stał się w wielu firmach częścią strategii ESG (z ang. opis działań podejmowanych przez firmy z punktu widzenia ich wpływu na ochronę środowiska, dbanie o społeczeństwo i prowadzenie ładu korporacyjnego), dzięki czemu zyskał na znaczeniu i nabrał większej oprawy. ESG w pewnym sensie zastąpiło pojęcie CSR, obejmując szerszy zakres niefinansowych kwestii związanych z prowadzeniem biznesu oraz na nowo określiło znaczenie wartości firmy. 

 CSR nie jest już wyłącznie, jak kiedyś, związany ze zbiórkami i darowiznami na szczytne cele, czy udziałem w akcjach charytatywnych organizowanych przez miasta czy fundacje – takich jak np. WOŚP czy Poland Business Run. Te działania nadal są ważne, ale doszedł do nich aspekt szeroko pojętej ekologii oraz globalnych celów dla zrównoważonego rozwoju (ustanowionych przez ONZ).

Czeka nas czas pod znakiem zrównoważonego rozwoju, który obejmie całą branżę nieruchomości. Klienci będą coraz bardziej zwracać uwagę na to, jak funkcjonuje obiekt handlowy np. czy energia zamawiana jest z certyfikatem i czy pochodzi ze źródeł odnawialnych, czy promuje właściwe postawy prośrodowiskowe i prospołeczne, czy rozumie lokalne problemy (zagrożenie smogiem i inne) i stara się je skutecznie rozwiązywać. 

Budowanie świadomości dotyczącej ekologii, w którą będą coraz mocniej zaangażowane centra handlowe, pomoże zyskać zaufanie i sympatię klientów, dla których ważne są aspekty „zielone” i społeczne. Ograniczanie zużycia plastiku, przyjazna architektura w myśl projektowania uniwersalnego (z dostępem dla osób z potrzebami – niepełnosprawnymi, rodziców z wózkami, osób z bagażami itp.),  tworzenie łąk, uli, hoteli dla owadów – są to działania, wokół których już budujemy wizerunek marki centrów handlowych, za które jesteśmy odpowiedzialni w CBRE.

CSR_Galeria Chem_2-845x714

Kolejnym krokiem będzie zwiększanie zaangażowania i skali działania poprzez inwestycje w odnawialne źródła, realne i policzalne redukowanie śladu węglowego, zachęcanie klientów do działań proekologicznych, ale też współpraca, edukacja i wsparcie najemców w tym zakresie. Mamy świadomość, że część tych zmian będzie postępować powoli, ponieważ jest niezwykle wiele elementów, które trzeba właściwie zaadresować, żeby osiągnąć synergię. Przestawienie formy działania najemców oraz zmiana przyzwyczajeń klientów to długotrwały proces. Część tych działań będzie wymagała inwestycji rozłożonych w czasie i budżecie. Aby osiągnąć tak duży cel, musimy wszyscy razem współpracować – najemcy, właściciele, zarządcy oraz klienci.

PRZYKŁADY AKTYWNOŚCI CSR OBIEKTÓW HANDLOWYCH

CBRE, jako firma zarządzająca wieloma centrami, galeriami i parkami handlowymi w całej Polsce, dba wraz z ich właścicielami o działania proekologiczne i akcje dedykowane lokalnej społeczności.

Przykłady:

nasadzenie w pobliżu obiektów zieleni i łąk kwiatowych (miejsca przyjazne zapylaczom)
filtry powietrza 
automaty do butelek plastikowych
automaty do elektrośmieci - z systemem lojalnościowym (zbieramy punkty, które wymieniamy na nagrody)
pojemniki na zużyte baterie i plastikowe nakrętki – współpraca z fundacjami 
warsztaty dla klientów z recyclingu (również w wersji online) z użyciem produktów od najemców
stacje elektryczne dla pojazdów
fotowoltaika
budowa stacji rowerowych miejskich 
warsztaty dla seniorów i udogodnienia dla osób starszych
wspieranie schronisk - nie tylko zbiórką ale także poprzez edukację – np. podcast na ten temat
przekazywanie posiłków dla ratowników i służb podczas pandemii 
wsparcie lokalnych fundacji i ich podopiecznych (np. fundacji skupionych na wsparciu osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, a także seniorów i dzieci oraz osób, które są narażone na wysoki poziom stresu) 
wsparcie punktów krwiodawstwa (także poprzez udział w ogólnopolskiej akcji MotoSerce)
pasieki na dachach galerii, habitaty dla ptaków
zbiórki elektroodpadów
warsztaty edukacyjne dla najmłodszych np. dogoterapia



CSR_Galeria Kazimierz Krakow-845x714

JAKIE INNE ZIELONE  ROZWIĄZANIA SĄ OBECNIE STOSOWANE W OBIEKTACH HANDLOWYCH 

Poza powyższą listą przykładów, stosowane są takie rozwiązania:

• analiza zużycia mediów, redukcji kosztów i użycia mediów
• ekologiczne środki czystości 
• zielone miejsca parkingowe
• szkolenia dla najemców 
• elektroniczny obieg faktur 
• narzędzia CBRE takie jak Asset IQ
• raportowanie GRESB i certyfikacje



CSR_Galeria Chem-845x714

Dział Zarządzania Nieruchomościami CBRE obsługuje obiekty z sektorów: handlowego, biurowego, magazynowego, mieszkaniowego i hotelowego. Jeżeli jesteś zainteresowany efektywnym i zrównoważonym zarządzaniem swojej nieruchomości lub chcesz dowiedzieć się więcej o podejmowanych działaniach CSR i ESG, zapraszamy do kontaktu.

CBRE to lider w efektywnym zarządzaniu nieruchomościami. Obecnie zarządzamy w Polsce ponad 120 obiektami z różnych sektorów, w tym centra i galerie handlowe.

Zapraszamy do współpracy.