12 lutego, 2022

Szukasz wygodnej przestrzeni na nowe biuro? Wśród morza ofert, poza klasycznym wynajmem, możesz natrafić również na propozycję podnajmu. Czym różni się on od standardowego wynajęcia powierzchni biurowej? Jakie są jego plusy, ale także zagrożenia dla podnajemcy? Między innymi tego dowiesz się z naszego artykułu. Zapraszamy do lektury!

Zmieniająca się perspektywa biznesowa niekiedy wymaga zmiany przestrzeni. Czasem poszukujemy po prostu większego biura, innym razem mamy już bardziej sprecyzowane wymagania. Niezależnie od pobudek, w grę wchodzi parę możliwości:

  • Zakup nieruchomości biurowej - gotowej lub stworzonej na bazie naszych oczekiwań.
  • Wynajem - krótko lub długoterminowy.
  • Podnajem - mający prawa najmu.

O ile dwie pierwsze opcje raczej nie powinny budzić naszego zastanowienia, przy trzeciej warto zatrzymać się na dłużej. 

Podnajem biur - czym różni się od typowego najmu?


Umowa podnajmu biura uściśla zasady jego oddania w użytkowanie osobie trzeciej (w tym wypadku podnajmującemu). Czym różni się to od standardowego wynajmu? Tym, że warunki umowy podpisanej z wynajmującym obowiązują zarówno  najemcę, jak i podnajemcę.

Kim są poszczególni aktorzy tej sztuki? 

  • Wynajmujący - to właściciel obiektu, który oddaje go w najem.
  • Najemca - osoba, która podpisała umowę najmu z wynajmującym.
  • Podnajemca - podmiot, który zawarł umowę podnajmu z najemcą, za zgodą wynajmującego. 

Podnajemcą może być osoba, która wcześniej podpisała umowę najmu obiektu (lub jego części) z wynajmującym. Po pewnym czasie zrezygnowała z dalszego użytkowania tej przestrzeni i podnajęła ją innemu podmiotowi. Wszystko to wydarzyło się za przyzwoleniem wynajmującego.

Zasady korzystania z podnajmowanej przestrzeni oraz obowiązki najemcy i podnajemcy względem wynajmującego regulowane są umową podpisaną między wszystkimi stronami. Zapisy zawarte w umowie podnajmu obowiązują do chwili zakończenia stosunku najmu.

Podnajem powierzchni biurowej - korzyści dla najemcy i podnajemcy


W momencie wynajmu powierzchni biurowej kierujemy się obecną sytuacją firmy, potrzebami oraz możliwościami finansowymi. Po pewnym czasie może jednak okazać się, że nasze oczekiwania się zmieniły. Wtedy podpisana jakiś czas temu umowa staje się dla nas niewygodnym ciężarem. Co zrobić? Możemy zdecydować się na podnajem zajmowanej przestrzeni biurowej, za zgodą wynajmującego.

Co zyskujemy? Przede wszystkim elastyczność i możliwość zmiany lokalizacji prowadzonego biznesu. Możemy dokonać wyboru biura, które lepiej odpowie na aktualne potrzeby lub na przykład pozwoli zmniejszyć koszty. Dodatkowo nie będziemy obciążeni opłatami wynikającymi z podpisanej wcześniej umowy najmu. Ta zazwyczaj jest czasowa. To może być kłopotliwe, zwłaszcza w przypadku umów długoterminowych. Znajdując podnajemcę, możemy scedować na niego koszty związane z najmem. A na pewno zredukować je do minimum.

Na jakie korzyści z podnajmu może liczyć podnajmujący? Przede wszystkim… finansowe! Dotychczasowy najemca może skusić nas niższą ceną podnajmu. My wynegocjujemy lepszą stawkę, on zminimalizuje ewentualne koszty zapisane w umowie najmu. Wszystkie strony wygrywają!

Dodatkowo podnajmowane powierzchnie są już zazwyczaj w całości wyposażone. Dzięki temu możemy wrócić do realizacji zadań biznesowych praktycznie od razu po przeprowadzce. To spora oszczędność czasu, a zatem także pieniędzy!

Podnajem - biuro tańsze i wyposażone


Teraz zerknijmy na drugą stronę medalu. Będąc podnajemcą, jesteśmy „związani” z najemcą, który jest naszym łącznikiem z wynajmującym. Co jeśli okaże się, że nie wywiąże się on z zapisów zawartych w umowie (stanie się na przykład dłużnikiem wynajmującego)? Możemy stracić prawo do dalszego podnajmu lokalu. I to w trybie natychmiastowym!

To jednak nie wszystkie minusy, które wiążą się z podnajmem. Dodatkowo musimy mieć świadomość, że:

  • Podnajem kończy się wraz z ustaniem umowy najmu.
  • W przypadku chęci dalszego korzystania z zajmowanej powierzchni może znacząco wzrosnąć czynsz. Jest to związane z koniecznością podpisania standardowej umowy najmu z wynajmującym. A ten nie musi kusić nas już tak atrakcyjną ceną.

Umowa podnajmu biura


Jeśli zarówno wynajmujący, jak i wcześniejszy najemca, wyrażają wolę do pertraktacji, warto przemyśleć jeszcze jedną opcję. Może dojść między nimi do rozwiązania umowy. Za porozumieniem stron, przed terminem jej formalnego ustania. Wtedy my, zamiast w roli podnajemcy, występujemy, jak nowy najemca. Możemy ustalić własne warunki korzystania z przestrzeni biurowej. Przy okazji nie musimy obawiać się, że zaniedbania najemcy negatywnie odbiją się na naszej firmie. 

Jeśli wahasz się, czy podnajem jest dla Ciebie - zawsze możesz skonsultować go ze specjalistami. W CBRE służymy fachowym doradztwem i wsparciem, także w nieruchomościach kategorii Office. Podnajem? Wynajem? Przeanalizujemy, co jest opcją najlepszą z Twojej biznesowej perspektywy!

Wyślij wiadomość do:

Wróć do strony głównej bloga