W ciągu ostatnich kilku lat, parki handlowe wyraźnie zyskiwały na popularności wśród klientów. Szczególne warunki, w których konsumenci znaleźli się w ubiegłym roku za sprawą pandemii, wzmocniły pozycję parków handlowych pośród innych formatów handlowych. Ze względu na swoją lokalność, parki handlowe doskonale wpasowały się w bieżące potrzeby konsumentów, którzy ograniczyli swoją mobilność, znacząco więcej czasu spędzali w domu i najbliższej okolicy, a zakupy realizowali często w pobliżu miejsca zamieszkania.

 

Aktualna podaż parków handlowych w Polsce szacowana jest na ok. 1,97 mln mkw. GLA. W 2000 r. parki handlowe stanowiły jedynie 6% podaży całkowitej, w 2020 r. już 15%. Aktualnie w budowie znajduje się ok. 170.000 mkw. GLA nowej powierzchni handlowej skupionej w parkach handlowych. Najwięcej (niemal 80%) nowej podaży zasili małe miasta (poniżej 100.000 mieszkańców).

 

W ostatnich latach, w ślad za dynamicznym wzrostem podaży parków handlowych, obserwowano rosnące znaczenie tego formatu jako produktu inwestycyjnego.

 

Pomimo wielu cech wspólnych, sektor parków handlowych nie jest jednolitym formatem. Struktura najemców w parkach o zasięgu regionalnym (typu „big-box”) różni się od oferty tradycyjnych parków handlowych i obiektów „convenience”. Duże parki handlowe często posiadają ofertę meblową oraz wyposażenia domu, a więc asortyment specjalistyczny, z którego klient korzysta okazjonalnie. Mniejsze obiekty są ukierunkowane na klienta, który odwiedza je regularnie, dlatego podstawę oferty zakupowej tworzą sklep spożywczy, drogeria czy dyskont wielobranżowy.

 

Życzymy udanej lektury!