Artykuł

Najem, czy zakup nieruchomości – zalety rozwiązań

Najkorzystniejsze opcje dla sektora magazynowego i logistycznego

października 21, 2021

Przez Przemyslaw Pietak Maciej Gierak Kamilla Joszczuk Marcin Janik

wynajęty budynek magazynu

Dynamiczne zmiany na rynku rezonują na podejmowane przez nas decyzje biznesowe. Na szczycie listy znajdują się między innymi nieruchomości, które pozwalają realizować firmowe zobowiązania. Jeśli czeka Cię w najbliższym czasie przeprowadzka, warto rozważyć najkorzystniejsze opcje. Najem? Może jednak zakup? Jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla Ciebie? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz poniżej. Zapraszamy do lektury.

Podpisałeś lukratywny kontrakt. Po fali radości i zacierania rąk właśnie zdałeś sobie sprawę, że posiadana powierzchnia magazynowa nie nadąża za rozwojem Twojej firmy. Co dalej? Na pewno przeprowadzka. To proces skomplikowany i wymagający dobrego przemyślenia. Pytań jest wiele - w grę wchodzi najem i zakup. Zalety i minusy obu rozwiązań warto wziąć pod lupę, przed podjęciem kluczowych decyzji. Pomagamy!

banner_text_industrial

Powierzchnie magazynowe - zalety najmu
i wady

  • Krótkie zobowiązanie - umowę podpiszemy nawet na 3 lata.
  • Możliwość dopasowania do potrzeb - jeśli okaże się, że wynajmowana przestrzeń jest za mała lub za duża, możemy po prostu poszukać innej.
  • Krótki czas realizacji przedsięwzięcia - po znalezieniu idealnej przestrzeni magazynowej wystarczy podpisać umowę i można zacząć działać.
  • Brak problemu z zarządzaniem budynkiem - zajmuje się tym właściciel lub zarządca. Nas interesuje jedynie wysokość opłat.
  • Ściągnięcie z barków odpowiedzialności za stan techniczny budynku.

Minusy? Czasem dostosowanie budynku do realiów rządzących naszym biznesem
jest po prostu nieopłacalne. Co wtedy?

BTS, czyli magazyny „szyte na miarę”

Oferta magazynów „Build to Suit” to ciekawa opcja, gdy mamy sprecyzowane oczekiwania i wymogi. Deweloper dostosuje budynek do naszych potrzeb, a później odda nam go
w najem. Zalety? Po zakończonym okresie najmu nie musimy martwić się koniecznością sprzedaży lub szukania nowego najemcy. Dodatkowo może się okazać, że koszty budowy magazynu BTS będą zdecydowanie tańsze niż „przerabianie” już istniejącej nieruchomości.

industrial-warehouse-1000

Magazyny - zalety zakupu i minusy inwestycji

Zagłębiając się w temat zmiany siedziby firmy, należy rozważyć również zakup nieruchomości. Mamy tu dwie możliwości:

  • Inwestycję w istniejący budynek - pozytywny aspekt to świadomość ograniczeń
    i możliwości nieruchomości oraz realne skrócenie czasu realizacji inwestycji. Jednak diabeł tkwi w szczegółach i czasem koszty remontu mogą okazać się dla nas opcją absolutnie nieopłacalną. Należy dodatkowo mieć na uwadze dynamikę rynku - przestrzeń, którą zajmiemy dziś, za miesiąc może okazać się już niewystarczającą. Wtedy do długiej listy firmowych zadań „TO DO” dojdzie nam jeszcze sprzedaż powierzchni magazynowej.
  • Budowa magazynu - niewątpliwą zaletą jest łatwość dopasowania projektu
    do specyfiki prowadzonego biznesu oraz ograniczenie miesięcznych wydatków (czynsz za najem długoterminowy może przewyższać koszty budowy). Niedogodności? Długi czas realizacji inwestycji oraz średnia elastyczność
    w odpowiedzi na zmieniające się kryteria rynku. To także sporo formalności i wysiłek organizacyjny (jeśli decydujemy się wybudować magazyn „na własną rękę”) lub dodatkowe koszty - gdy wynajmujemy firmę budowlaną.

Trudno przychodzi Ci szacowanie, co jest najlepszą opcją w przypadku Twojej firmy? Zgłoś się do specjalistów.

Ich doświadczenie pozwoli szybko ocenić, jaka powierzchnia magazynowa będzie najbardziej komfortowa i ile trzeba realnie za nią zapłacić. Najem? Zakup? Podejmiesz decyzję na bazie dogłębnej analizy budżetu, ograniczeń czasowych i przestrzennych.

Napisz do naszych ekspertów

Autorzy

  • Przemyslaw Pietak

    Supply Chain Advisory Director

    Zdjęcie Przemyslaw Pietak

    Specjalizacja: Przemysław jest odpowiedzialny za rozwój linii usług Supply Chain Advisory w ramach CBRE, ściśle współpracując z linią Industrial & Logistics Advisory & Transactions oraz funkcją Global / EMEA Supply Chain Advisory.

  • Maciej Gierak

    Associate Director

    Zdjęcie Maciej Gierak

    Specjalizacja: Maciej jest odpowiedzialny za budowanie i utrzymywanie silnych relacji biznesowych, zarządzanie transakcjami oraz koordynację zespołu w Warszawie i Polsce Centralnej.

  • Kamilla Joszczuk

    Associate Director

    Zdjęcie Kamilla Joszczuk

    Specjalizacja: Kamilla jako Associate Director w CBRE odpowiada za wynajem powierzchni magazynowych i przemysłowych w południowej części kraju i zarządzanie zespołem.

  • Marcin Janik

    Associate Director

    Zdjęcie Marcin Janik

    Specjalizacja: Marcin jako Starszy Doradca i Szef Regionu Wrocławia zajmuje się utrzymywaniem obecnych relacji z klientami i pozyskiwaniem nowych kontaktów, wspiera klientów w procesie negocjacji oraz odpowiada za zarządzanie zespołem.