Artykuł

Jak oszczędzać w biurowcach? Sposoby!

maja 4, 2023

Jak oszczędzać w biurach

W czasie, gdy koszty związane z energią elektryczną, ogrzewaniem, wynajmem idą w górę, coraz więcej osób
i podmiotów zastanawia się, w jaki sposób racjonalnie oszczędzać i obniżać koszty utrzymania i działania biznesu w biurowcach? Pytanie trudne, dlatego podpowiadamy, na jakie aspekty warto zwrócić uwagę.

Jak oszczędzać w biurowcach?

Szukając sposobów na to, jak oszczędzać w biurowcach warto dokładnie zastanowić się nad potencjalnymi źródłami oszczędności. Tam, gdzie duże znaczenie odgrywa energia elektryczna, można rozważyć instalację paneli fotowoltaicznych, które istotnie pozwolą na ograniczenie wydatków.

W biurowcach często wykorzystywana jest też klimatyzacja, jednak warto korzystać z niej z umiarem. To doskonały wynalazek, który zdecydowanie ułatwia pracę i wpływa na dobre samopoczucie, jednak trzeba wiedzieć, że to również dość kosztochłonne udogodnienie. Analizując wydatki związane z ogrzewaniem oraz chłodzeniem pomieszczeń biurowych warto korzystać z nowoczesnych technologii, które pozwalają ograniczyć wysokość temperatury. Jednocześnie należy zadbać, aby budynek był odpowiedni ocieplony,
a drzwi i okna szczelne, co pozwala ograniczyć utratę ciepła. Co ważne, odpowiednia termoizolacja obiektu możliwa jest nie tylko w przypadku nowych budynków, nic nie stoi na przeszkodzie, aby również już funkcjonujące obiekty właściwie zabezpieczyć.
Dużą pomocą mogą okazać się nowoczesne technologie i audyty energetyczne. Pozwalają one na wskazanie źródeł potencjalnej utraty energii, aby można było je wyeliminować
i tym samym zaoszczędzić na ogrzewaniu.

Warto stosować rozwiązania ekologiczne zarówno w kontekście całego budynku
(jak np. odnawialne źródła energii), jak i również na poziomie poszczególnych biur. Ograniczenie produkcji śmieci oraz ich segregacja również mają duże znaczenie.

Jak oszczędzać w biurach?

Z pomocą przyjść może m.in. ekologia. Warto wiedzieć, że nie jest to wyłącznie moda,
lecz możliwość uzyskania realnych i wymiernych korzyści w postaci oszczędności.
Temat wyjątkowo szeroki, który analizować można już na etapie projektowania budynku, poprzez aranżację powierzchni, a także konkretne czynności wykonywane przez pracowników w czasie pracy.

Szukając oszczędności, warto rozpocząć od ograniczenia wydatków związanych z energią. Świetnym pomysłem może być np. inwestycja w energooszczędne żarówki i sprzęt, dostępny w ramach zabezpieczenia socjalnego. Czajnik elektryczny, ekspres do kawy czy lodówka, warto, aby spełniały wysokie normy energooszczędności. Mimo że czasem ich zakup będzie nieco droższy, to w analiza w dłuższej perspektywie czasu pokazuje jednoznacznie, że jest to dobra i korzystna inwestycja.

Tam, gdzie duża część pracy wykonywana jest z wykorzystaniem sprzętu komputerowego, warto zadbać o dobrej jakości sprzęt, w tym monitory. Dobrze jest ustalić zasady korzystania ze sprzętu, w tym m.in. konieczność ustawienia wygaszacza ekranu, jeśli specyfika pracy na danym stanowisku nie wymaga stałego wykorzystania urządzenia. Podobnie ksero czy drukarka, rzadko zdarza się, aby była wykorzystywana stale.

Dobrą praktyką jest maksymalne wykorzystanie naturalnego, dziennego oświetlenia. Należy tak zagospodarować powierzchnie biurowe, aby zadbać zarówno o potrzeby,
jak i zdrowie pracowników, a jednocześnie zredukować ilość wykorzystywanego prądu potrzebnego do oświetlenia pomieszczenia pracy do minimum.

Klimatyzacja to duże udogodnienie, bez którego wielu pracowników nie wyobraża sobie pracy. Na poziomie konkretnego biura warto rozważyć pewne ograniczenia,
np. alternatywą dla uruchamiania urządzenia są rolety, które można zasłonić, aby zapobiec nadmiernemu nagrzaniu wnętrza w godzinach, w których biuro narażone jest na intensywne promieniowanie słoneczne. Tak samo okna – podczas upałów warto lepiej,
aby były zamknięte, wietrzyć pomieszczenie można w takich godzinach,
aby nie dochodziło do nadmiernego nagrzewania. Dobrym pomysłem jest instalacja specjalnego inteligentnego systemu, który pozwoli na kontrolę i regulację ogrzewania oraz klimatyzacji. System ten działał będzie według ściśle określonego planu, dzięki temu oszczędność w biurach będzie faktycznie zauważalna.

Oszczędzać można także na materiałach biurowych, decydując się na produkty przygotowane z materiałów pochodzących z recyklingu. Notesy i notatniki, segregatory, etykiety – kupując je zwróć uwagę czy pochodzą z recyklingu.

Pomysłów na redukcję kosztów jest bardzo dużo. Jeśli zastanawiasz się jak oszczędzać
w biurach, możesz dokładnie przeanalizować poziom ponoszonych wydatków, zwracając uwagę na koszty stałe. Rachunki za telefony, w tym służbowe telefony pracowników, Internet, rachunki za śmieci, a także koszty szczególne związane m.in. ze specyfiką prowadzonego biznesu, jak rozliczanie kosztów paliwa przez podmioty posiadające samochody służbowe.

Strategia oszczędności w biurze

Nie tylko koszty stałe, bo również koszty eksploatacji można istotnie ograniczyć.
Świetnie sprawdzić się tu może opracowana strategia oszczędności w biurze, pozwalająca planować wydatki oraz szukać rozwiązań pozwalających na ich zredukowanie.

Ograniczając koszty, korzystać można także z rozwiązań alternatywnych, co często wykorzystywane jest m.in. w domach. Sztandarowym przykładem mogą być zamienniki tuszu lub tonera do drukarki, lub ksero. Warto rozważyć także możliwość zakupów internetowych, dla niezbędnych do pracy rzeczy, jak papier do drukarki czy inne artykuły biurowe. Zdarza się, że wiele firm przygotowuje specjalne oferty w sytuacji, gdy złożone zamówienie jest większe. Zatem jeśli wiesz, że w Twoim biznesie papier do drukarki czy długopisy to coś, co jest stale potrzebne - poszukaj możliwości tańszego zakupu. Świetnym rozwiązaniem mogą być materiały biurowe pochodzące z recyklingu,
ponieważ często mogą one być nieco tańsze.

Sformułowanie konkretnej strategii działania jest bardzo ważnym, ale i pomocnym rozwiązaniem. Pozwala lepiej planować, dysponować dostępnymi materiałami, najlepiej postawić sobie określone cele, aby mieć świadomość do czego się dąży. Jeśli w biurze pracuje więcej niż jedna osoba koniecznie trzeba wziąć pod uwagę również czynnik ludzki, bo realne zyski osiągnąć można będzie tylko wtedy, gdy cały zespół stosował się będzie do przyjętych ustaleń. Warto podkreślić, że wprowadzane zmiany nie są efektem trudności firmy, lecz chęcią optymalizacji kosztów dla wspólnego dobra całej ekipy. Angażowanie pracowników jest wbrew pozorom dobrym rozwiązaniem, a racjonalna analiza pozwala bardzo dokładnie uświadomić sobie z kosztami jakiego rzędu borykać się musi pracodawca. Konkretne wyliczenia, jak np. te związane ze zużyciem papieru, kosztami utrzymania i eksploatacji urządzeń drukujących, liczby bardzo realistycznie przemawiają do wyobraźni.

Jak oszczędzać w biurowcach: podsumowanie

Formułując strategię najlepiej jest określić wydatków dotyczących kosztów stałych,
a także tych, które wynikają z funkcjonowania biura. Ich dokładne określenie i zestawienie pozwoli lepiej zaplanować wydatki. Działając w oparciu o określoną strategię jest zdecydowanie łatwiej zmniejszać koszty.