Artykuł

Co robić, kiedy kończy mi się umowa najmu

Renegocjacja warunków czy automatyczne przedłużenie umowy? Sprawdź możliwe scenariusze

października 21, 2021

Co-robic-gdy-konczy-sie-umowa-900x660

Umowa najmu powierzchni magazynowej zawierana jest zazwyczaj na okres 3 lub 5 lat. W przypadku prowadzenia działalności to dość bezpieczny przedział. Mamy pewność, że hala magazynowa dostosowana do specyfiki prowadzonego biznesu, zostanie
z nami „na lata”. Nie ma się jednak co łudzić - one szybko miną! Co wtedy? Co zrobić, kiedy kończy się umowa najmu? Podpowiadamy!

Wynajmowana powierzchnia magazynu stała się „bezpieczną przystanią” dla naszych firmowych działań. Minęło parę lat i okazuje się, że zawarta „chwilę temu” umowa niebawem przestanie obowiązywać. To zarówno nowe możliwości, jak i trudne wyzwania. Jakie kroki możemy podjąć, gdy chodzi o wynajem magazynu i kończącą się umowę?

Krok 1. Przedłużenie umowy najmu

Zastanów się, czy odpowiada Ci obecna lokalizacja magazynu - to przecież jedna
z kluczowych kwestii! Odpowiedz sobie także na pytanie, czy wynajmowana powierzchnia nadal wpisuje się w Twoje potrzeby firmowe. Warunki finansowe nie obciążają nadmiernie świnki skarbonki? Jeśli na wszystkie z powyższych pytań twierdząco kiwasz głową, sprawa jest prosta. Postaraj się o przedłużenie umowy najmu. Po ustaleniu szczegółów dalszej współpracy z właścicielem budynku wystarczy złożyć autografy na dwóch równobrzmiących egzemplarzach umowy. I gotowe!

Sugerujemy jednak, by nie wyciągać zbyt szybko długopisu z teczki. To przecież dobry moment, by renegocjować warunki! Jeśli pertraktacje nie są Twoją mocną stroną i na samą myśl zaczynasz nerwowo stukać palcami o blat stołu, zgłoś się do specjalistów. W CBRE służymy wsparciem między innymi w tej kwestii. Co możemy dla Ciebie zrobić?

  • Przeanalizować i doprecyzować oczekiwania oraz potrzeby.
  • Zaproponować optymalne rozwiązania dla Twojego biznesu.
  • Oszczędzić Twój czas... i pieniądze.

  • Pomóc przy wyborze najlepszej lokalizacji magazynu.
  • Służyć wsparciem w całym procesie transakcyjnym.
  • Negocjować i renegocjować. To lubimy najbardziej. 

 

Krok 2. Renegocjacja umowy najmu

Rozmowy na temat zmiany warunków obowiązującej umowy warto rozpocząć
z odpowiednim wyprzedzeniem. Dzięki temu zyskamy czas potrzebny na znalezienie nowej powierzchni, jeśli pertraktacje z właścicielem spełzną na niczym. Jak przekonywać go do swoich racji, by osiągnąć zamierzony cel? Szerzej temat ten został opisany link

Koszty najmu magazynu na przestrzeni lat mogą znacząco się zmienić. Nie mamy
tu na myśli jedynie sytuacji na rynku. Chodzi także o możliwości naszego firmowego portfela. Pośrednik uczestniczący w procesie renegocjacji przed przystąpienie do pertraktacji przeprowadzi dogłębną analizę. Podpowie nam, co będzie optymalnym rozwiązaniem, a na co godzić się po prostu nie opłaca. Agencja nieruchomości potrafi dobrze oszacować możliwe do osiągnięcia oszczędności i pomoże we właściwym prowadzeniu rozmów. Jeśli nie będzie otwartości na dialog, szybko znajdzie też nowy magazyn.

Krok 3. Wynajem magazynu – przeżyjmy to raz jeszcze

Jeżeli nie uda nam się renegocjować warunków umowy najmu magazynu, prawdopodobnie będziemy zmuszeni zorganizować przeprowadzkę. W przypadku dużych powierzchni
i działań biznesowych to spore wyzwanie! Firma musi się przenieść w ekspresowym tempie, by nie tracić na przestoju. 

Agent nieruchomości może znaleźć halę w idealnej lokalizacji, która wpisze się w wymogi stawiane przez specyfikę naszego biznesu. Dysponując analizą rynku i posiadając wymagane doświadczenie, dopasuje oczekiwania do realiów. Dodatkowo możemy liczyć
na minimalne zbicie ceny najmu magazynu lub bonusowe świadczenie usług w ramach umowy – to się opłaca!

Napisz do naszych ekspertów

Autorzy

  • Przemyslaw Pietak

    Head of Supply Chain

    Zdjęcie Przemyslaw Pietak

    Specjalizacja: Przemysław jest odpowiedzialny za rozwój linii usług Supply Chain Advisory w ramach CBRE, ściśle współparując z linią Industrial & Logistics Advisory & Transactions oraz funkcją Global / EMEA Supply Chain Advisory.

  • Maciej Gierak

    Associate Director

    Zdjęcie Maciej Gierak

    Specjalizacja: Maciej jest odpowiedzialny za budowanie i utrzymywanie silnych relacji biznesowych, zarządzanie transakcjami oraz koordynację zespołu w Warszawie i Polsce Centralnej.

  • Kamilla Joszczuk

    Associate Director

    Zdjęcie Kamilla Joszczuk

    Specjalizacja: Kamilla jako Associate Director w CBRE odpowiada za wynajem powierzchni magazynowych i przemysłowych w południowej części kraju i zarządzanie zespołem.

  • Marcin Janik

    Senior Consultant

    Zdjęcie Marcin Janik

    Specjalizacja: Marcin jako Starszy Doradca i Szef Regionu Wrocławia zajmuje się utrzymywaniem obecnych relacji z klientami i pozyskiwaniem nowych kontaktów, wspiera klientów w procesie negocjacji oraz odpowiada za zarządzanie zespołem.