Artykuł

Biuro dla małego zespołu – koszty i ceny

Na naszej stronie znajdziesz odpowiedź na pytanie, co wpływa na cenę biura i jakie są orientacyjne koszty biura dla małego zespołu.

lipca 18, 2023

biuro dla małego zespołu, biuro dla niewielkiego zespołu

Pracując nad projektami w zespole doskonałym rozwiązaniem jest stworzenie wygodnej i funkcjonalnej przestrzeni do wspólnej pracy. Jakie biuro sprawdzi się idealnie dla małego zespołu i jak kształtują się koszty wynajmu?

Biuro dla małego zespołu

Praca w niewielkim, maksymalnie kilkuosobowym zespole niesie ze sobą większe możliwości w kontekście wynajmu lokalu niż wieloosobowe zespoły. Wybór odpowiedniego biura powinien być dopasowany do potrzeb i specyfiki działania. Powierzchnia lokalu powinna być adekwatna do ilości pracujących w nim osób. Im większy zespół, tym większe lokum będzie potrzebne, aby móc pracować wygodnie i efektywnie.

Biuro dla niedużego zespołu powinno być funkcjonalne i praktyczne, na uwagę zasługuje fakt, że możliwości wynajmu dla niewielkich grup pracowników są zdecydowanie większe. Mała firma, zatrudniająca do 5-6 osób ma zdecydowanie inne potrzeby niż duży podmiot. Często wystarczy nawet niewielkie mieszkanie, nawet kawalerka, aby zorganizować miejsce do pracy wygodnie i funkcjonalnie. Bardzo ważne jest, aby zwrócić również uwagę na przepisy BHP, zgodnie z którymi w lokalu o powierzchni ok. 20-30 m2 pracować może od trzech do pięciu osób. Aby działalność odbywała się zgodnie z prawem, należy zadbać o stronę formalną wynajmu – odpowiednie zapisy w umowie oraz zgoda właściciela nieruchomości, pozwalająca na przekształcenie lokalu mieszkalnego w użytkowy.

Alternatywnym rozwiązaniem jest biuro dla małego zespołu w obiekcie komercyjnym. Tego typu budynki są przygotowane do prowadzenia działalności gospodarczej
w aspekcie formalnym, dostępne w nich powierzchnie biurowe dostosowane są do potrzeb pracowników. Dodatkowo w wielu sytuacjach istnieje możliwość dokonania zmian
w wykończeniu biura, aby przestrzeń stała się miejscem w pełni funkcjonalnym.
W zależności od oferty wybrać można biuro do umeblowania lub wyposażone
w podstawowe sprzęty, takie jak biurka i krzesła.

Dzierżawa lokalu w obiekcie komercyjnym niesie ze sobą wiele zalet, jednak przed podpisaniem umowy warto zwrócić szczególną uwagę na kwestie techniczne – czy biuro jest odnowione, czy wymaga remontu, ważna powinna być również estetyka pomieszczenia. Aspekt ten ma szczególne znaczenie w sytuacji, w której w siedzibie firmy odbywają się spotkania z kontrahentami, wówczas biuro pełni rolę nie tylko miejsca do pracy, ale staje się także wizytówką.

W niektórych miastach dostępne są jeszcze inne, dość nowoczesne możliwości zyskania miejsca do pracy dla niewielkiego zespołu. Biura coworkingowe cieszą się coraz większą popularnością i zainteresowaniem, szczególnie ze względu na dość elastyczny charakter tego rozwiązania. Elastyczne przestrzenie biurowe oferują zazwyczaj różne warianty pakietów, w których możesz ponosić stałą opłatę, aby zyskać stały i wyłączny dostęp do określonego biurka – stanowiska pracy. Alternatywnym rozwiązaniem są tzw. hot desk, czyli stanowiska, które mogą być zajęte przez każdego, na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy”. Tego typu rozwiązania niosą ze sobą liczne korzyści, ponieważ nie trzeba martwić się ani o umeblowanie, ani o wyposażanie.

office_baner_srodtekstowy

Biuro dla małego zespołu — koszty

Decydując się na wynajem lokalu w budynku mieszkalnym koszty obejmują najczęściej standardowe opłaty, jak w przypadku tradycyjnej dzierżawy. Obok ustalonej z właścicielem kwoty odstępnego, firma ponosi koszty związane z czynszem do spółdzielni mieszkaniowej oraz z tytułu opłat eksploatacyjnych, obejmujących zużycie prądu, gazu czy wody.

Koszty wynajmu lokalu w obiektach komercyjnych koszt najmu zależy od wielkości powierzchni. Szukając tego typu rozwiązania należy mieć na uwadze, że często w przypadku tego typu budynków koszt wynajmu jest podawany w euro.

W przypadku biur typu coworking koszty ustalane są w zależności od wybranego pakietu
i obejmują wszystkie opłaty eksploatacyjne. Dla tych, którzy cenią sobie elastyczność oraz dostęp do biura bez ograniczeń przygotowywane są specjalne pakiety. Często oferta obejmuje również możliwość zarejestrowania firmy pod adresem biura coworkingowego.
W zależności od wybranego wariantu i podpisanej umowy, koszt najmu stanowiska
w obiekcie typu coworking to wydatek rzędu nawet kilkuset złotych od stanowiska.

Co wpływa na cenę biura?

Wśród najważniejszych czynników, które mają wpływ na koszt wynajmu powierzchni biurowej wskazać należy wariant biura. Inne ceny i zasady najmu dotyczą biur w obiektach komercyjnych, a inne w przypadku elastycznych przestrzeni czy coworking.

Duże znaczenie na wysokość czynszu ma lokalizacja biura, rozumiana w kontekście regionu Polski – inne koszty wynajmu ponieść trzeba będzie w Warszawie lub Krakowie,
a inne w mniejszych miastach. Drugą kwestią jest lokalizacja w obrębie miasta. Jeśli biuro znajduje się w prestiżowej lokalizacji, w centrum miasta, to koszt wynajmu z całą pewnością będzie wyższy niż dzierżawa tej samej powierzchni na obrzeżach.
Dodatkowo duży wpływ ma również odległość od stacji metro lub przystanków komunikacji zbiorowej, dostępność miejsc parkingowych, od których zależy wygoda
w dotarciu do pracy. Im lepsze udogodnienia, tym z większym kosztem trzeba się będzie liczyć.

Ogromny wpływ na wysokość czynszu ma standard obiektu. Im wyższy, tym koszt najmu będzie droższy. Informacje o rodzaju budynku można uzyskać sprawdzając jego klasę, która oznaczana jest literami A, B oraz C. To, do której z nich zostanie zakwalifikowany wybrany obiekt, zależy od wielu czynników, takich jak: wiek obiektu, jego wygląd, lokalizacja, jakość wykończenia, a także ekologiczne rozwiązania dotyczące ogrzewania czy wykorzystania odnawialnych źródeł energii.

Na cenę wynajmu pomieszczeń biurowych wpływ ma nie tylko wnętrze, ale również sposób, w jaki zagospodarowana została przestrzeń wokół budynku czy dostępnych, doskonale wyposażonych części wspólnych.


Napisz do naszego eksperta

Autorzy

  • Redakcja CBRE

    Zdjęcie redakcja-cbre

    Specjalizacja: Zespół Content Marketing zajmuje się przygotowaniem i dystrybucją materiałów na platformy CBRE. Na co dzień współpracuje ze specjalistami ze wszystkich linii biznesowych, dbając nie tylko o eksperckość, ale również atrakcyjną formę tworzonych treści.